Gud JO anmäld

Gud har tydligen blivit anmäld till JO (inte till Jo alltså, utan till Justidsieombudsmannen).

Enligt artikeln pga att handen symboliserar vägen upp till honom.

Men jag funderade, borde inte Gud i stället anmälas för det som Jan Lund säger: ”Det här företaget lever på grund av Guds nåd. Alltihop är till 100 procent hans förtjänst”.

Det betyder ju i praktiken att Gud hemfallit till att tjäna mammon, genom att använda sina gudomliga krafter för att driva ett vinstmaximerande företag. Kommit bort från sitt uppdrag lixom.

20 svar to “Gud JO anmäld”

  1. Övergångsteologi och framgångsteologi i en lyckad kombination, må jag säga! Gud är en finurlig gubbe! Även ur politisk synvinkel. Mera grön är röd? ;-)

  2. Så betyder det alltså att om det skulle vara så att Gud hjälper en som är kristen med att tjäna en hacka så att det går bra för denne, skulle Gud tjäna mammon? Står väl i Bibeln att Gud vill välsigna de som tror. Lite grundläggande religionskunskap verkar behövas här :)

  3. Så pm jag som skitstövel börjar tro så kanske jag får lite lycka i affärerna då? :)

  4. Innan jag klickade på länken till detta inlägg såg jag en KRISTEN symbol. Nämligen muspekare, så jag trodde jag skulle hamna på en fin och kärleksfull sida. Men ack så jag bedrog mig!

    Måste nog anmäla microsoft till JO, som om de skulle bry sig?!?!

    Detta är ju bara patetiskt! För ngr dgr sen var det hakkors i en norsk klädaffär, vilket påpekades i en tidning som var nazzevän under kriget.
    Det är ju löjligt allt samman.
    Låt folk vara å leva sina liv lyckligt om de vill

  5. Matteusevangeliet 19:16-30. Duger det som religionskunskap? :-)

  6. Helt sjukt att JO annmäla !!!! Ateister är som sjuka komikers…. Vad tror dom på….. sej själva eller …? Dom tror säkert på något. Om detta märke, skylt pekar uppåt, so what!!! who cares!!! Är det kränkande att bli påmind om Gud?

    Yttrande frihet tillhör ALLA, inklusive ateister såväl som Kristna och andra religioner…. Jag tycker vi ska JO anmäla ateisterna…… för hets mot folk grupp….

  7. jan-inge flücht Says:

    Alla skyltar som visar ”korsande väg” bör också bytas ut.
    Alla korsningar likaså. Dom bör byggas om till rondeller. Och det ser vi ju alltmer i vår stadsbild.
    Förresten borde vi även byta ut bokstäverna (T) och (X) mot något mer religionsneutralt. Vi har ju trots allt många muslimer i landet. Varför ska vi hela tiden kränka dem?

  8. Till Roland:

    Jag har aldrig förstått varför man måste ha en tro på någonting. Kan du förklara det för mig, varför jag behöver en tro och vad jag ska ha den till.

    Du talar om yttrandefrihet, jag talar gärna om religionsfrihet, dvs frihet från religion för mig och frihet att välja religion för andra. För mig får var och en ha vilken religion som helst så länge det inte stör mig, lagen eller gängse normer. Jag ställer mig dock väldigt kritisk till att skattepengar används till att sprida religiös propaganda. Om det företaget nu går så bra så har de råd att sprida sina icke-bevisbara åsikter i annat media.

  9. Varför förstår inte vissa skillnaden mellan att ett objekt på grund av slump eller praktisk utformning kan se ut som något religiöst jämfört med att en guds-ivrare tvingar ut propaganda med vilja?

    Kan det vara på grund av begränsad kapacitet på övervåningen eller kan det ha med religiös indoktrinering att göra? Intressant är det…

  10. Jag tycker helt enkelt att vägmyndigheterna borde byta leverantör, även om det betyder import. Ett företag som drivs av sådana uppenbara hallelujatomtar behöver inte hållas under armarna av staten – den saken har ju gud hand om.

  11. Jag har jobbat som konsult för Prisma Teknik. Vill bara säga att det är ett riktigt bra företag. Den som snackar skit om dem kan gott åka ditt och besöka dem i Tibro. Eller ring till Tibro Kommun och fråga dem vad de tycker om Prisma Teknik. Jag garanterat att vem du än talar med som är bosatt i Tibro, så kommer de överösa Prisma Teknik med superlativ och beröm.

    Företaget har på några år växt från ingenting till att bli en av världens största tillverkade av tryckknappar till övergångsställ. Trots en otrolig framgång så har dess ägare verkligen inte tappat fotfästet. Jan Lund är nog en av de mest generösa människor jag träffat. Han och hans företag har investerat sitt överflöd rätt in i massor med ”icke vinst givande projekt”. Som t ex idrottsläger för ungdomar i Sverige, barnhem i Afrika och humanitär hjälp till sydamerikanska fängelser.

    Hur som helst. Filmen på Aftonbladet är rejält vinklad. Hade varit väldigt intressant att få se allt material från intervjun, innan Aftonbladet klippte sönder den.

  12. Nä vad jag har förstått kan man inte tappa det fotfäste man inte har. Hur filmen än är klippt så är det ju som Frasse säger ganska mycket hallelujatomteri. Och överflödet som han så vänligt spridit ut är ju egentligen dina och mina skattepengar från början. Så i slutänden lurar han av staten pengar som han sen ger bort och får cred för.

  13. Sankte Per Says:

    Halleluja! Vem har patent på alla symboler? Kolla bara pekaren i datorn. Vad händer när den går över en länk… Vad pekar den mot då? Man hittar Gudsbilder överallt om man bara söker efter de. Nu fick ni en gratis.

  14. Man borde införa morgon bön i skolan igen, och man borde ge rektorn och lärarna rätten att diciplinera eleverna som i gamla tider. Jag är 35 år och jag önskar att dom hade den rätten när jag gick i skolan.

  15. Tur att man inte bor i Småland. Livet är fantastiskt utan religion.

  16. N har ju faktiskt företaget gått ut med att syftet med symbolen är religiös, vilket inte muspekaren har (inte än iaf ingen som gått ut och sagt att det är syftet).

    Det är inte symbolen som betyder nåt, utan vad man har för syfte med den, och nu har ju företaget sagt att syftet är religoöst, och då ska det bort från det allmänna rummet och inte bekostas av stat/komun.

  17. Helt ärligt……….

    Byt ut flaggan, riv ner alla kyrkor… Vakna människor

    Är stolt över svenska flaggan just för att det är ett kors där :)

  18. Kul att alla är så insatta!

  19. Men Herre Gud! Har vi inte alltid fått förlita oss till Guds försyn när vi gått över gatan?

  20. tomaskarls Says:

    Anni: Där fick du till det!! :)

    Josef: Jag tycker Gud balanserar på gränsen här. Varför ska Jan ha en högre levnadsstandard än tex Per som packar ner grejerna? Är det en rättvis Gud? Iaf en borgerlig Gud är det :)

    Johan: Tjaa, egentligen borde det ju vara så… :)

    PL13: Hmmm…

    Roland: Onödigt med en anmälning för det här, det tycker jag oxo.

    Jan-Inge Flucht: Just d….

    Frasse: Det finns många andra tomtar som hålls under armarna av staten oxo :)

    Gustaf: Det tvivlar jag inte på…

    Johan: ja inte MINA skattepengar, för jag bor i Finland :)

    Sankte Per: Så är det…

    Mathias: Ingen bön men nog diciplin, tycker jag.

    ab: Tur att man inte bor i Sverige, brukar jag tänka :) *duckar*

    Zee: Det kan man ju tycka….

    Romi: Hmmmm… :)

    Georg: Eller hur!!! :)

    Gubben: Det beror på hur man ser det….

Kommentera

