Höst

Igår när jag satt i bussen o. såg landskapet mellan Vasa o. Byhåla fladdra förbi slog det mig att hösten står i farstun. Björklöven har börjat gulna o. sädesfälten ser mogna ut. I alla fall kornet, havren var ännu ganska grön. Det finns en hel del ”ligovextar” (där växtarna slagits ner till marken av det myckna regnandet), som kommer att få bönderna att svära när det ska tröskas. Idag på kusinens 40 års kalas kom det björkfrö i kaffet o. på tårtan, oxo ett säkert hösttecken.

Om man ska leka lite tonårsflicka, o. ha favoriter av allt möjligt, så måste jag säga att hösten är min favoritårstid. Våren är yrvaken, omogen o. omdömmeslös, sommaren är överspelad, ytlig o. upphypad, vintern är deprimerad, likgiltig o. hopplös, men hösten är rogivande, som en bra gonattsaga. Hösten är ärlig, pålitlig o. har ett gott omdöme. Hösten är inte populistisk, utan säger det som måste sägas fast det trampar någon på tårna.

9 svar to “Höst”

  1. Tankesultanen Says:

    Hösten är en enda lång väntan på döden om du frågar mig.. jag tycker bäst om maj då allt blivit grönt och man känner de första varma dagarna och vet att man har tre månader på sig att leva.. ;) Men visst är det fint på hösten.. men vackert är inte det samma som rogivande.. :)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Bah! Den barnsliga våren… :)

  3. Det var fint skrivet. :) Jag håller med till en viss del, det är nog bara hösten september->mitten av oktober som är fin. Resten är ett mörkt tråkhål. Tycker jag.

  4. tomaskarls Says:

    Jenny: Ja det är klart att hösten oxo har sina tidsmässiga begränsningar :)

  5. Pippilotta Says:

    Jag håller med dig, hösten är också min favoritårstid. Det är mycket som börjar på hösten. Jag får fortfarande lite detdär ”börja skolan”-pirret i magen på hösten. Jag tycker om när det biter lite i kinderna när man går ut, att ha en orsak att köpa eller sticka ännu en halsduk, att tända ett ljus när det är mörkt. Men vintern, januari till mars, ta bort den, jag vill bara blunda. Jag tycker nog om hösten för att den har färger och för att den doftar. Om ni vill bli riktigt deppade kan jag beskriva min inre mentala bild av vintern.

  6. tomaskarls Says:

    Pippilotta: Jag klarar mig oxo bra utan januari-mars :)

  7. Jag gillar alla årstider. Men i likhet med Tankis tycker jag bäst om maj. Då är våren som bäst, full av glädje och förhoppningar och man har hela sommaren framför sig. Men september är ljuv. Det bästa är nog att det byter om, vad trist det skulle vara att bo där det inte finns fyra tydliga årstider.

  8. tomaskarls Says:

    Yvonne: Du är så himla diplomatisk :)

  9. :) Diplomatin personifierad :)

Kommentera

