Ägg o. ris

Det finns två saker som jag kokar regelbundet, så gott som varje dag: ägg o. ris. Äggen kokar jag 8 minuter o. 15 sekunder, riset 35 minuter. För att hålla koll på tiden användet jag tidtagaren på telefonen.

Det har blivit rutin att knacka in antingen 000815 eller 003500 på telefonen när något ska på spisen. Jag tänkt tanken någon gång, att få se när jag blandar ihop de här. Idag, eller nu på morgonen hände det. Jag satte äggen att koka o. knackade lugnt in 003500, alltså 35 minuter, på telefonen.

Efter att ha suttit här framför datorn en stund o. sippat kaffe kollade jag på telefonen för att se hur länge det var kvar. Konstaterade att det var 26 minuter kvar innan äggen var klara, o. så lade jag lugnt ner telefonen. Först efter DET började kugghjulen snurra.

”Väntas nu….. 26 minuter??? Hur blir det då???? Nej, nu är något fel….”

Ja, så det kan gå! Men det var ju tur i oturen. Skulle det ha funnits något riktigt intressant att läsa, så hade jag nog kokat dom 35 minuter.

8 svar to “Ägg o. ris”

  1. Tack för morgonens smile :)

  2. Har du int provat på riskokare? Jag har haft en i snart 10 år, och efter att ja testa den så har jag aldrig kokat ris på annat sätt. Man behöver int kytta på tiden och resultatet blir alltid perfekt!

    Jasså du kokar äggen så förbannat länge! Jag diggar själv löskokt så det blir en 4-5 minuter bara…

  3. Vi har samma smak när det gäller kokta ägg, ser jag :) Uff för tapZas löskokta ägg… Men varför använder du så mycket ris? *tänker på kolhydraterna*

  4. Lavemang™ Says:

    30 minuter??? vad använder du för ris? När jag kokar mitt Jasmin eller Basimatiris tar jag först ett mått ris sköljer det under rinnande vatten, sätter det i en kastrull tilsammans med två mått vatten. rör om ibland medan det kokar upp och sedan får det vara stilla under lock tills vattnet har kokat bort = ca 10 minuter.

  5. tomaskarls Says:

    Kat: För all del :)

    tapZa: Nej, det har jag inte testat. Jag tycker det räcker bra med en kastrull :)

    Men va i helvete tapZa!? Dricker du dina kokta ägg eller???!! :)

    Yvonne: Nu ska vi komma ihåg att jag inte lever som jag lär, angående kolhydraterna. Inte angående något annat heller för den delen… :)

    Dessutom är det fråga om parboil-behandlat mörkt ris, alltså endast lite polerat. Detta gör att GI är lågt. Inte som någå jävla Morbror Bens 5 minuters ris :)

    Lavis: Se svaret till Yvonne. Det är alltså mörkt ris. Jag kör: två kaffekoppar vatten, en kaffekopp ris, en tredjedels buljongtärning o. 35 min. :)

  6. 8 minuter eller 35 är för lång tid. jag kakar min 3 min 45 sek efter att dom kokat upp. Fast nu har jag ju min äggtimer som man lägger i grytan.
    Kokar man ägg i 45 minuter (jävla dator) så börjar dom att låta konstigt i kastrullen för då att vattnet slut och det låter som om grannen håller på att knacka in väggen

  7. Tankesultanen Says:

    Var smaken till belåtenhet? ;)

  8. tomaskarls Says:

    Maria: Vad är det för mening att koka äggen så kort tid. Då kan man ju dricka dom direkt :)

    Tank: Jotack! :)

Kommentera

