Barack Obama

Vem har sagt att politik är tråkigt? Politik är inte tråkigt när det finns Svenska Centern i kommunalvalet i Finland o. presidentvalet i USA. Båda har ju faktiskt ett stort underhållningsvärde.

Allvarligt talat hoppas jag att Obama blir vald. Det skulle öka tron på mänskligheten på något sätt, att en svart man härskade i vita huset.

Nå, det är långt dit ännu. Den som lever får se…

12 svar to “Barack Obama”

  1. Jag hoppas också att han blir vald. Men visst är det märkligt, det här med ”svart”. Så fort man har en droppe ”svart” blod är man tydligen ”svart” fastän man procentuellt sett skulle vara ”vit”???? Om man alltså är antingen eller…. Det är mycket här i världen som man inte förstår sig på. När man t.ex. läser vårdvetenskapliga studier gjorda i USA står det alltid om forskningsdeltagarna att de var xx% Caucasian, xx% AfroAmerican och xx% Latinos. Tänk att det har så stor betydelse när det gäller frågor om hälsa och vård?!?

  2. Vi borde bortse från hudfärgen och bara konstatera att han är demokrat. Vi är nog väldigt angelägna om att sortera människor i olika kategorier i alla möjliga avseenden. De flesta amerikanska presidenter har haft dålig hälsa.

    Då det gäller hälsan kan det väl ha betydelse vilken kultur man tillhör och vilka matvanor man har haft. Japan, medelhavsmänniska eller karelare. Var det inte så att nordkarelare var de som hade största förekomsten av hjärtinfarkt. 3 gånger så mycket som i Åbo. Vad berodde det på och vad gjorde man åt det. Blev det något resultat av studien?

    http://www.blottasanningen.net/om-livsmedel/22/40-margariin-cancerdiabetes.html

  3. Jo, hsg, det kan ha betydelse just i sådana fall. Nu minns jag inte på rak arm alla detaljer kring just det där i Karelen, men det har fått konsekvenser i form av olika hälsofrämjande program riktade till olika riskgrupper. Men när det gäller såna saker tar det alltid lång tid innan man kan se effekterna av en invention. Hursomhelst tycks det vara ännu mera märkbart i USA än hos oss att det föreligger skillnader mellan befolkningsgrupperna eftersom de där bakgrundsfakta presenteras i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang. Antar att de anses ha betydelse då. För som forskare har jag fått lära mig att det är onödigt och kan vara t.o.m. oetiskt att samla in en massa bakgrundsfakta som man inte har för avsikt att använda till någonting särskilt. Och att alltid göra jämförelser mellan etniska grupper (kan man ens kalla det så i det här sammanhanget) förefaller inte relevant i varje sammanhang. Men vad vet jag om deras verklighet….

  4. tomaskarls Says:

    Ja, det är klart att man inte borde tala om folk som svarta, vita eller gula. I en perfekt värld vore det så. Men nu är inte den här världen perfekt. Nu är det så att det finns klyftor mellan olika etniska grupper. Som ett steg i att få bort de här klyftorna tycker jag att det vore bra att få en person med afro amerkanskt ursprung som president i USA. Delvis för att han har den bakgrund han har. Självklart får det inte bli ett självändamål.

    Som både hsg o. Yvonne konstaterade kan den etniska tillhörigheten ha betydelse i viss forskning. Då tycker jag att man inte ska bortse från den. Man tar ju i beaktande kön, ålder o. allt möjligt annat oxo. För att man delar in folk i olika grupper, så betyder det inte att någon grupp är bättre eller sämre än den andra.

    Jag misstänker att det i vårt politiskt korrekta samhälle finns en rädsla att indela grupper enligt etnisk tillhörighet. Man är rädd för att det kan visa något politiskt inkorrekt. Men det är bara vad jag misstänker….

  5. att man ens ser skillnader, anser jag vara rasism….;)

  6. aldrig trott att så många förespråkare för allt annat än vad vi, masuunaran, släkt och vad de stod för en gång i tiden, vill, och har defacto gjort.

    önskar jag kunde fittas med den onämnbare…

  7. du, yvonne. nybörjare på denna sida.

  8. tomaskarls Says:

    Greven: Det luktar sprit här :)

  9. Greven: nybörjare kan du vara själv ;P

  10. Yvonne: Jag tror att Greven talade om sig själv… Du hör ju till dom absoluta seniorerna på den här bloggen :)

  11. Ojdå, i så fall får jag visst be Greven om ursäkt :D det var just det jag tänkte att jag om någon inte är någon nybörjare på din blogg :)

  12. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nä, när jag har något jubileum någon gång, så ska du få pris för lång o. trogen tjänst :)

Kommentera

