Bröllop

Jag ska på bröllop ikväll, idag eller snart faktiskt.

Det som är mest spännande med ett bröllop är vigseln, närmare bestämt då när prästen (eller prästinnan nuförtiden ibland) kommer fram till avsnittet ”Tager du A denne B att älska med henne/honom i nöd o. lust?”. Då håller alla andan för att höra vad den tillfrågade svarar. Oftast blir det ju ett ja förstås, eller alltid egentligen. Men tänk om!!!!!

9 svar to “Bröllop”

  1. Märker ord: Prästen säger nog inte älska med, utan älska. Och det är en viss skillnad, eller hur:)

  2. So what? Det ena blir ändå snart problematiskt utan det andra! ;-)

  3. Då prästen frågar och hunnit till: ”Tager du denna NN . . .” skall man skynda sig att svara: ”Ja a, många gånger.” Prästen borde förstå att man kan inte fråga så som den gör. Det finns inga garantier, kärleken kan ta slut. Ingen kan styra över den. Kärleken drabbas man av.

  4. Tankesultanen Says:

    Du är så snuskig du Carlos!! ;) Hoppas dock det inte gick som på bröllopet mittemot mina domäner i kväll då kanonerna exploderade då det skulle skjutas salut.. :) Hoppas du haft en skön sabbat, shalom!!

  5. Kicki: Tror du att jag är dum eller???!!! :) Jag skrev ”älska med” för att försöka vara lite rolig, just för att skillnaden är stor. Jag är 33 år, så jag vat nog vad man gör när man älskar med någon o. när man älskar någon :)

    Anni: Så är det…

    hsg: Jag tycker att det är väldigt beskrivande att säga att man drabbas av kärleken. Många gånger blir det ju bara elände :)

    Tank: Snuskig?!? Då skulle du se mina fantasier :)

  6. Med ”drabbas av” menar jag att det inte går att värja sig eller att be att bli avprogrammerad då Amors pil träffat en. Det är både underbart och plågsamt på samma gång och för de flesta slutar det så småningom olyckligt. Med äktenskap höll jag på att säga. 70% av äktenskapen upplöses i skilsmässa efter några år.

    Fick för en tid sedan inblick i hur en indisk familj i många år hade sökt efter en lämplig man åt sin dotter att gifta sig med. Föräldrarna visade videobilder och var jublande glada då de hade hittat en så förträfflig person, perfekt på alla sätt och vis. De påstod att dottern också var glad. Men stormande passion är något helt annat som drabbar med full kraft utan att fråga om lov. Då är det bara att kämpa emot eller tacksamt ta emot detta oförklarliga under som man inte själv kan framkalla.

  7. tomaskarls Says:

    hsg: Jag förstår hur du menar…

  8. Goafton! Om? Då kan det gå så här som för bruden Italien: http://www.stol.it/nachrichten/artikel.asp?KatId=e&ArtId=121836

    Kort sammanfattning pga tyskan: ”Efter 11 års förhållande stod brudparet äntligen vid altaret och brudgummen sa nej! Han förklarade sedan att han gjort sitt bästa, men inför gud kan han inte ljuga. Bruden hade varit för besvärlig den senste tiden. Hon däremot tog svaret som en paus i förhållandet.” (Man undrar hur lång den pausen blir…) Viktigt är också att det var 181 gäster inbjudna. 181.

    Skön blogg annars!

  9. tomaskarls Says:

    nilla: Där ser man! :)

    O. tack för bloggkomplimangen! :)

Kommentera

