Tripp

Idag har jag tagit en nostalgitripp. En rent konkret nostalgitripp genom att jag tillsammans med min mor kört ner flyttlasset åt brodern som nu inleder sina akademiska studier vid Åbo Akademi.

Det mesta var sig likt i Åbo. Inte mycket hade ändrats på de fyra åren som förflutit sedan jag flyttade därifrån. Några små skillnader märkte jag iaf.  Dörrarna till Gadolinias huvudingång hade målats upp. De hade en mycket klarare gul färg nu än senast. På den plats där Österbottniska Nationen hade sin anslagstavla, inne i Gadolinias aula, stod nu ett skåp med en gammal kamera. Pizzeria Gardas pizzor smakade likadant som förut, men jag minns inte att det tog 35 min att få dom på bordet. Trattoria Romana, den italienska syltan på samma gata, Tavastgatan, hade tydligen slagit igen. Synd! Där fick man riktigt god mat.

Dagens eskapader påminde mig oxo om att jag hatar att bära tvättmaskiner. Den här gången var det uppåt dessutom.

Nu borde jag gå o. lägga mig, men jag känner mig allt för upp i varv efter att ha kört över 750 km idag.

6 svar to “Tripp”

  1. Tankesultanen Says:

    Stein´s Coffee på Tavastgatan med den utomordentligt vackra italienska tjejen.. DET väcker trevliga minnen.. :)

    Förövrigt ser jag först nu att det finns en liten smiley längst ner på denna sida.. är det ngt du lagt dit eller wordpress?

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Nej, det är inte jag som har satt dit den. Jag märkte den redan när jag öppnade bloggen, men vet inte varför den är där.

  3. Återkallar i minnet första dagen i Åbo – solsken och hög klar luft, men vemod i sinnet för det var inte kul att flytta från landet till en stor stad som Åbo.

  4. tomaskarls Says:

    Kicki: Så är det nog för de flesta…

  5. Va? Har Trattoria Romana stängt? Jag som bor i princip på samma gata och har inte märkt något. Nå, du besparade mig en hoppfull resa dit då… Hm.

  6. Lotta: Nå, nu när du säger sådär blir jag osäker. Jag sätter inte huvudet i pant, men jag tyckte precis att det var något helt annat på det stället där Trattorian fanns. Men du kan väl kolla upp det där, o. meddela sen om jag hade fel :)

Kommentera

