Nytröskad åker

30 kilometer blev det på Tunturin i det vackra höstvädret. 30 kilometer är inte så illa för en otränad soffpotatis som jag. Om jag får säga det själv.

Hoppade upp på cykeln o. trampade sakta genom stan. Jag var fem före att cykla in i en parkerad bil när jag höll på att ställa in den avancerade hastighets o. avståndsmätaren.

Kom ut på vasklotbron, slängde i högsta växeln o. drog på utav bara helvete. Vinden rufsade om det nyklippta håret o. hastighetsmätaren slog i botten. Jag kom förbi oljecisternerna o. ut på sundombanken. Havet låg spegelblankt på båda sidorna. Farten var hög o. humöret på topp. Tunturin spann som en väloljad Formel-1 bil. De medcyklister jag körde om blev snabbt en liten prick i backspegeln för att sekunden efter försvinna helt.

Jag cyklade genom Sundom by o. konstaterade att den såg riktigt idyllisk ut. Äldre gårdar i fint skick varvades med nyare egnahemshus. Det gick så bra att jag tänkte att jag fortsätter ut på Söderfjärden. När jag kom ut byn o. såg Söderfjärden breda ut sig slog doften av nytröskad åker emot mig. Finns det något bättre än doften av nytröskad åker? Vilka minnen den väcker!

Jag trampade vidare en stund tills mätaren visade 15 km. Då tyckte jag att det var passligt att svänga, jag skulle ju ändå hem oxo. Så jag svängde där mitt på Söderfjärden någonstans. Först då märkte jag att jag hade haft medvind på ditvägen, eftersom det blev motvind efter att jag hade svängt.

När jag kom in till Sundom by igen kom väggen emot. Då, senast, skulle jag ha stigit av om det hade varit en motionscykel. Men det var det inte o. jag var i Sundom. Bara att trampa på alltså. Byn såg inte alls lika idyllisk ut på tillbakavägen. Inte blev det många omkörningar heller.

Mätaren

13 svar to “Nytröskad åker”

  1. Helge Veto-Oja Says:

    Jag har märkt att skillnaden mellan promenad och cykling är att när jag cyklar, är jag mycket längre hemifrån när jag blir trött.

  2. Imponerad :)

  3. tomaskarls Says:

    Helge: Så är det, men man kommer ju snabbare hem oxo. Så det går nog ut på ett :)

    Kat: Det borde du vara :)

  4. Tankesultanen Says:

    Men det är oxå de sista kilometrarna då du verkligen kämpar som ger dig allra mest tillbaka rent psykiskt. Då du spottar blod och känner hur huvet håller på att sprängas i bitar.. då känner du att du lever!! ;) Att promenera i stället för att cykla är värdelöst.. då slutar det alltid med att man sitter på en buss i stället på vägen hem..

    Jag är imponerad över dina 3 mil, bra jobbat! Och du, jag behöver inte bli av med fläsket, ba fördela det lite bättre..! :)

  5. Det var duktigt gjort! Skulle jag cykla så långt skulle jag förmodligen inte kunna sitta eller gå uppför trappor nästa dag :)

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Du talar om fasen när man håller på att dö!?!! :)

    Yvonne: Nå, det återstår att se om jag kan det :)

  7. Tjoho vad hurtig du var då. Lite skönt för själen va?

  8. Doften av nytröskad åker väcker minnen hos mig också. Liksom doften av nyslaget gräs – det är barndomen som kommer åter och sysslorna på hemgården. Men vi bor ju ännu mitt i åkern och kan uppleva naturens alla skiftningar. Därför trivs jag med att bo på landet.

  9. Oljecisternerna du nämner är bekanta för mig och väcker minnen. Deras automatik för temperaturreglering av oljan ritade jag straxt innan jag emigrerade till Sverige i mitten av 1960 talet. Jag fick inte sluta min anställning förrän jag var färdig med jobbet. Anläggningen är säkert moderniserad flera gånger sedan dess.

    Skulle man till Sundom på den tiden och inte hade egen båt fick man åka runt via Solf eller kollektivt med en båt som hette M/S Böljan. Den avgick från Fiskstranden.

    Det låter lite ovant i mina öron då ni säger svängde istället för vände. Men det är fint med sväng då det svänger.

  10. tomaskarls Says:

    Maria: Hmmm… det kommer såna anfall några gånger om året :) Nä, seriouslu, visst är det skönt för själen. Mitt nya liv börjar nu :)

    Kicki: Intressant det där med doftminnen :)

    hsg: Det var som fan! När jag cyklade förbi dom slog mig tanken att man säkert måste tänka till två eller tre gånger när man bygger något sådant. Så att det inte slår någon gnista på fel ställe menar jag :)

    Ja jösses! Banken har säkert gjort mycket för sundomborna.

    Hmmm… Här svänger man nog i första hand. Vända kan man förstås oxo använda.

  11. Nå, nu svängde/vände du ju då 10 km för tidigt men om du känner för att göra ”DET” i samband med en cykeltur nå’ngång så vet du var det vankas… ;-)

  12. Härligt med tröskor som brummar och nyskördad säd, sädestorkar som snurrar och låter.. Då plockar man litet lingon och lyssnar till de kända ljuden. Ljud som hör vår tid till.. Ljuva dofter.. Sol och klar höstluft. Dimmiga morgnar, och kristallklara nätter.. Jag gillar just denhär tiden.. medan man ännu kan plocka svamp och lyssna till dessa kända härliga ljud.

  13. tomaskarls Says:

    Anni, du är så naughty! :)

    Puzzlet: Den här tiden är vacker. När jag tänker på barndomens höstar kan jag ännu höra kalluftstorkens ljud från liderbacken hemma hos oss. O. det är länge sedan sen den användes.

Kommentera

