?

I serien Saker Man Inte Förstår kom jag idag fram till avsnittet som heter Beskattning.

Enligt skattemyndigheterna så ska jag betala en högre procent i skatt på det som jag får i ersättning nu när jag är arbetslös, än på den lön jag fick när jag jobbade heltid på Hbl som journalist.

Jag bör väl påpeka att jag alltid hämtat skattekort från skattebyrån när något har ändrats. Alla kort har alltid varit på bordet alltså. Men ändå blir det så här. Det känns som att det klickar någonstans.

4 svar to “?”

  1. Tankesultanen, komplett yrande.. Says:

    Jag kan bara säga: Det ska löna sig att arbäääta!! :)

    Om fler som du skulle komma i arbete kunde vi sänka skatterna ännu mer.. det behövs fler sporrar i form av sänkta skatter för folk som arbetar för att få alla arbetsskygga i arbete. Arbete gör dig fri. Det är min arbetslinje. *ironi* ;)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Jodå, men det här inlägget handlade inte om det, utan om det konstiga med att man ska betala en högre skatt på en avsevärt lägre inkomst. Då är det alltså skattebyrån som hela tiden har räknat ut procenterna.

    Ta det lungt med drogerna annars… :)

  3. Jag vet inte men kan det bero på att det handlar om ekonomi. Då det gäller ekonomi finns det inga förnuftiga förklaringar till varför det är som det är. Det är mycket tron på vad man tror att människor tror som styr. Den som tror på penningar skall ha en stark tro. De som arbetar får sänkt skatt. Det får inte pensionärer och andra som har annan inkomst än av tjänst. Bifogar en länk som kanske förklarar något av orsaken till fenomenet.

  4. tomaskarls Says:

    hsg: Japp, precis sådär är Tankesultanen o. jag, som är ekonomer :)

Kommentera

