? II

I serien Saker Man Inte Förstår kom jag just fram till avsnittet som heter Det är Skillnad på Djur och Djur.

Människan jagar vissa djur för sitt höga nöjes skull, medan man snyftar över andra för att de skadat pälsen i jakten.

Vilket jävla hyckleri att tycka synd om en hund i samma stund som man ska lustmörda en mårdhund.

Imorgon tycker jag att vi alla ger oss ut o. jagar taxen Elli o. sen skriver vi i tidningen när vår mårdhund smutsade ner pälsen i allt det roliga :)

3 svar to “? II”

  1. Det är tydligt att det är skillnad på djur och djur. Hunden är ett husdjur och tillhör familjen. Kattor som lider hyser större medlidande än människor. Djuren ute i djurstallet som hålls av ekonomiska skäl har högre status än de vilda bytesdjuren. Viss jakt kan vara befogad för att inte älgarna skall skada plantskogen. Har en känsla av att det är något annat som egentligen driver jägarna. Jan Guillou talade om det i TV4 härom dagen. Han hade varit i Sydafrika och jagat.

    Livet på landet var nog väldigt berikande förr då djurhållning hörde till. Den som är uppvuxen på en bondgård och har haft ett namngivet litet lam som kompis vet hur det känns att bli serverad köttsoppa och plötsligt förstå att det är lammet som blivit vuxet och slaktats.

    Såg en gång en pojke som sprang runt ett växthus och ett litet lamm sprang hela tiden efter. Vi reagerade och sa något om sommarlovsidyllen. ”Ja det blir väl någon sorg det där sedan” sa min far som var med.

    Den värsta jakten är nog ändå då man utpekar människor av någon viss nationalitet som fienden och förklarar dem som lovligt jaktbyte. Genom propaganda utmålar man dem som farliga skadedjur som bör utrotas. Människan borde frilysas villkorslöst.

  2. Glömde en viktig aspekt på att döda djur. En stor djurvän var Snoddas. Han hette Gösta Nordgren storsångaren från Bollnäs som var omåttligt populär i min barndom och världsberömd i hela Sverige och svenskfinland. Han var också bandyspelare och storfiskare. Hur kan du vara fiskare då du är djurvän frågade någon. Fiskar är fiskar, de är inga djur svarade Snoddas.

    Bifogar en länk med antimetallicamusik.

  3. tomaskarls Says:

    hsg: Ja, det är ju ingen nyhet för mig heller, förstås. Jag är ju oxo uppväxt på landet o. vet att djur kan ha olika värde. Tyckte bara det lät så löjligt att skriva om en stackars hund som skadat pälsen i samband med att man skulle ha livet av en mårdhund.

    Det är väl så det är här i världen. Vi är alla djur. Människan är det dominerande.

    Namnet Snoddas känner jag igen men jag skulle aldrig ha kunnat koppla någon musik till honom. Anekdoten om Snoddas o. fiskarna är ju verkligen beskrivande.

    Jag känner igen melodin på visan du länkade till, men texten jag kan är en helt annan, en mycket mera studentikos :)

Kommentera

