Discovering Smedsby

Sommaren kom äntligen till Vasa idag. I stället för att säcka ihop framför datorn efter jobbsökardagiset så slängde jag snabbt in två koppar kaffe o. hoppade sen på Tunturin för att åka runt o. njuta av det vackra vädret.

Jag gled iväg utan mål, o. märkte snart att jag var på väg norrut. Jag hade bara hunnit trampa till ordentligt några gånger så var jag i Smedsby. Det slog mig, när jag bromsade in vid traffikljusen, att Smedsby har spelat tre roller i mitt liv så här långt.

Smedsby dyker upp första gången i mitt liv redan i den tidiga barndomen, i o. med att kusinerna bodde där då. På den tiden var Smedsby bara det som finns väster om riksåttan, eller närmare bestämmt det huset där dom bodde. Ja, o. Piffi oxo. För jag minns att faster brukade berätta att hon handlade där.

Smedsby fick en ny betydelse för mig i tonåren. Då upptäckte jag nämligen att byn breder ut sig oxo på östra sidan av riksåttan. Det var i o. med ungdomsdanserna som ordnades på UF-lokalen. Eller danser o. danser, så mycket dans var det väl inte frågan om i praktiken. Men till Smedsby skulle man iaf när det ordnades något hålligång där.

Den tredje rollen i mitt liv har byn på det sättet att jag sommarjobbade på Aktia-banken där en sommar. Det var då jag insåg att mitt kall här i det jordiska livet inte är att arbeta som banktjänsteman. Det var förstås en viktig insikt.

Nu idag, tio år efter att jag jobbade på banken, var byn alltså ett utflyktsmål en vacker eftermiddag i slutet av september.

2 svar to “Discovering Smedsby”

  1. Jag (+ sambo) bodde i Smedsby fore vi flyttade utomlands. Med mina upplevelser fr. denna metropol var jag mycket val forberedd pa mitt nya liv har i den amerikanska multimiljonstaden. Har fortfarande kvar min 2a, som blir ledig att hyras i snar framtid. Intresserad? It is a bridge to anywhere .. :)

  2. tomaskarls Says:

    Sofia: Ja, va fan. Smedsby o. den stad där du bor nu är väl så gott som identiska!! :)

    Jag har det här med boendet under kontroll nu, så jag är inte intresserad av att hyra något. Men tack för erbjudandet :)

Kommentera

