Ok, här då.

Svenska centerns mirakelman är i farten igen o. tycker att jag är ett stort skämt för att jag påpekar att finska språket har en officiell minoritetsspråksställning i Sverige. Detta efter att en annan kommentator på hans blogg frågat sig varför finska språket inte har någon ställning alls i Sverige.

Jag klistrade in två länkar där folk kunde läsa att finskan faktiskt har en minoritetsspråksstatus i Sverige, men dom länkarna censurerades på bloggen utan censur. Därför klistrar jag dom här oxo, i hopp om att någon som läser samma blogg oxo läser här.

Här

o.

här

6 svar to “Ok, här då.”

  1. Finnar är mycket bra att stå på sig i språkfrågor, så det förvånar inte det minsta att de fått igenom detta i Sverige. Däremot tycks de ha lite mindre förståelse för språkminoriteten i eget land…

  2. Det beror väl på hur man menar. man har ju rätt att få allt på sitt modersmål om det är finska, tornedalsfinska eller samiska men det är ju inte så att tex vägskyltar är flerspråkiga.

  3. Maria: Men det menar jag inte heller. Enligt vad jag förstår från det jag har läst, så har finska en lagstadgad status som minoritetsspråk. Det var bara det jag ville påpeka.

  4. Finnarna vill inte bli tvingade att lära sig svenska i grundskolan i Finland. Åtminstone inte alla. Så har jag förstått det.

    Än så länge har inte finnarna krävt obligatorisk finska för alla svenskar i grundskolan här i Sverige. Däremot har de för sina egna barn fått finskspråkiga skolor och finskspråkiga klasser i svenska skolor på vissa orter.

    I Sverige finns inga officiella språk inte ens svenska. Svenska är så självklart i Sverige. Alla som inte behärskar svenska har enligt lag rätt till tolk i kontakter med myndigheter.

    http://www.mighealth.net/se/index.php/R%C3%A4tt_till_tolk_enligt_F%C3%B6rvaltningslagen_%C2%A7_8

  5. tomaskarls Says:

    hsg: Jo, läste det, att inte ens svenska är officiellt språk i Sverige.

Kommentera

