Riset kokar

Efter helgens två kvällar långa matlagningsorgie äter jag rester ännu. Jag får nog jobba på det där med mängden. Kycklingsalladen som jag gjorde i lördax, skulle säkert har räckt åt sex pers :-/ Jag vet inte, jag tänkte inte alls på vad jag gjorde, jag bara kockade på, o. sen bara…. Oj, va mycke det blev!!

Tankarna börjar gå i de banorna att ”hur länge står sig ditt o. datt innan man blir sjuk av att äta det”. Nå, ännu lever jag, ännu är det inget problem.

Ikväll är det spanskakväll. Está bien!!

15 svar to “Riset kokar”

  1. Du borde börja med någonslags catering. Hemkörning ingår förstås :)

  2. Tankesultanen, yrar.. Says:

    Du skulle passa bra som 10-barnspappa i en stor pampesisk frikyrkofamilj tror jag.. du skulle bli alla klassresors favvoförälder som lagar fet mat för att göda de små liven.. ;)

  3. Såg för en stund sedan på TV en kvinna som köpt hus och sade att då räntorna nu bara stiger så kändes det som om hon köpt grisen i säcken. Det fick mig att tänka på en kul grej som kanske kunde muntra upp nu då ekonomin vuxit så att alla pengar har tagit slut.

  4. tomaskarls Says:

    Kat: vad är det du säger? Ska jag börja göra hemkört??? :)

    Tank: Säkert…. :)

    hsg: Jag råkade se samma kvinna tror jag. En vacker brunett!!??!! :)

    Jag gillar den revyn/pjäsen du länkar till. Vi hade den på video när jag ännu bodde i Byhåla, o. jag kan den nästan utantill :)

  5. Vernissage fre 3.10. kl.18.00 vid Konsthallen i Vasa. Välkommen!

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Nåt sånt ja… :)

    -S-: Tack för det!!

  7. Tankesultanen Says:

    Gott Nytt År!!! :) Fast om det nya året blir gott vete f-n eftersom jag bett om skattejämkning och min nya skatt nu gör att jag får nada kvar i handen.. :(

  8. Tank: Låter trist…

  9. Tankesultanen Says:

    Ja livet är ibland grymt.. hoppas dock den förhöjda skatteprocenten gäller t o m svennenyår, inte judiskt.. ;) Fått ngt jobb redan??? Vad för slags jobb söker du egentligen?

  10. Tank: Jag söker ett jobb som makaronihålsborrare, du vet, man sitter o. borrar hålen som finns i makaronerna. Något annat kan jag inte tänka mig att göra. Möjligen, möjligen, möjligen kunde jag tänka mig ett jobb som bananböjare, men bara i yttersta nödfall.

    Det är lite segt för den branschen här i Vasatrakten nu, så därför har jag inte hittat något jobb ännu.

  11. Nej nej det behövs inga borrar då man gör makaroner. Jag vet för jag har varit med och förverkligat ett pastaprojekt i Järna söderom Södertälje. Makaroner extruderas. Det går till så att degen pressas genom ett munstycke som är utformat så att produkten blir rörformig. Bifogar en länk från Järnafabriken. Där finns även en beskrivning så kan du börja tillverka din egen pasta.

    http://www.axa.se/sv/tips–rad/matlagning/Sa-har-gor-vi-pasta/

  12. tomaskarls Says:

    hsg: Det är alltså ”tack vare” dig som vi makaroniborrare är ett utdöende släkte :)

  13. Nej Tomas du är ingen makaroniborrare och du skall inte identifiera dig som en sådan heller. Skulle det vara så att makaronerna borrades så borde du vara den som rationaliserade verksamheten och införde en ny metod. Oravais är av tradition en bruksort där man alltid tillverkat produkter. Bruksanda och Gnosjöanda är en tillgång. Om det blir lågkonjunktur nu är det läge för omdaning och att satsa och bygga upp något nytt. Men var noga med vilka skrå du identifierar dig med.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rationalisering_(ekonomi)

  14. tomaskarls Says:

    hsg: Du ska inte ta mig så allvarligt när jag talar om makaroniborrnadet. Jag larvar mig bara :)

    Jo, Oravais är historiskt sett en bruksort. I mitt ådror rinner oxo vallonblod, alltså från de smeder som invandrade från Belgien (?) i tiderna o. tog med sig yrkeskunskapen till Oravais/Kimo.

Kommentera

