Gårdagens mat

Fotografernadet av matlagningsprocessen håller på att bli ett beroende för mig. Jag tänkte struntta i det igårkväll, men när jag tog fram stekpannan kunde jag inte hålla mig. Jag orkade iaf inte pynja upp bilderna hit igår, så ni får dom idag, gårdagens mat alltså. Men ingen fara, den har varit i kylskåpet under natten.

De här läckreheterna inspirerades av Läkaren, Psykologen o. Lilla E., i o. med att de bjöd på det här när jag avlade visit där tidigare i höst. Ingen av dem har någon blogg, så vitt jag vet, som jag kan länka till.

Det knepiga med det här receptet är hur mycket man ska ha av de olika ingredienserna. Jag fick receptet av Psykologen, i samma veva frågade jag om mängden av olika ingredienser o. hon svarade som psykologer svarar när man frågar något av dem: ”Vad tror du själv?”.

Nå, det här behöver man: kycklingfiléer, rivet citronskal, olivolja, soija, salt, peppar, två sorters sallad, tomat, soltorkad tomat, mozzarellaost, grillad paprika (jag hittade ingen grillad paprika på Prisma, så¨jag stekte en istället).

Efter att ha donat det här receptet kan jag konstatera att det lönar sig att utgå från mängden kött när man avgör det andra, speciellt marinaden. Till tre stora filéer hade jag en dl. olivolja, ca. en halv dl. soija o. rivet skal från ca. en o. en halv citron. Allt annat var bra utom citronskalet. Det blev på tok för mycket, eftersom det smakade allt för mycket i slutresultatet. Skal från en halv citron till två filéer kanske vore passligt.

Anyway, man blandar ihop oljan, soijan o. skalet så har man marinaden. Saltar o. pepprar filéerna, vänder dom i marinaden, steker dom snabbt så att de får en stekyta, sen in med dom i ugnen 20 min. på 200 grader (ugnstiden måste man reglera enligt tjocklek, bäst att skära upp på det tjockaste stället o. kolla.). Sen är det väldigt enkelt. Man skivar upp allt i passliga bitar o. varvar det i passligt kärl. När det är klart häller man över resten av marinaden.

Det här är verkligen smaskens om man inte sätter för mycket citronskal. Kan verkligen rekommenderas.

Spelar: I Let Love In/Nick Cave

8 svar to “Gårdagens mat”

  1. Eftersom jag har grav knivfobi (…) blev jag tvungen att blunda där ett tag. Däremot blev jag jättesnål på mozzarella-ost. Ska köpa idag. Slutresultatet såg gott ut. Och så flinade jag åt psykologens svar :)

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Jo, knivar är farliga :)

  3. Guuud vad det ser gott ut! Du är en hejjare i köket :) Kram!

  4. tomaskarls Says:

    Jo: Det är riktigt smaskens om man inte sätter för mycket citronskal, som jag gjorde. Heijare o. heijare…. Det enda som behövs är att man kan följa ett recept o. att man har motivation att göra det :) Kram!

  5. Jag har oxå svårt för när det blir för mycket citronsmak i marinader. Fast jag tycker att recept inte ska vara exakta, det beror ju på smak och tycke!

  6. tomaskarls Says:

    Maria: Det är klart att kocken skall ha en artistisk frihet :)

  7. Och dagens käk blev?

  8. tomaskarls Says:

    Kat: Dagens käk blev Flygande Jakob gjort av morsan i Oravais.

Kommentera

