Kvällens dricka

Viner med skruvkork har ett oförtjänt dåligt rykte. Många tror att vinet automatiskt är av dålig kvalité för att det har en skruvkork. Så är det inte! I de flesta fall är en skruvkork precis lika bra som en traditionell kork av kork. Skruvkorken är många gånger bättre, eftersom den är praktisk o. för att man då undviker risken att vinet har korkfel. Skruvkorken passar inte på viner som skall lagras, eftersom den inte är 100% tät. Med tiden släpper den in lite luft, vilket gör vinet defekt.

Franska viner har ett oförtjänt bra rykte, om man tänker på allt som produceras där. Visst producerar landet några av de absolut bästa vinerna i världen, men kvantitetsmässigt är dessa bara en liten del av landets hela produktion. Många franska viner i de lägre prisklasserna säljer mycket ”på namnet”, o. är överprissatta. Folk läser Bordeaux på en flaska o. tror då att vinet automatiskt är av hög kvalité. Det här vet producenterna o. smäller på några euro på priset. Det är sant att Bordeaux producerar några av världens toppviner, men dessa är bara en liten del av den totala produktionen. Bara i Bordeaux produceras lika mycket vin som i hela Australien.

Ett franskt vin som inte passar i kategorin Överprissatta franska viner är Petit Coq. Den Lilla Tuppen, produktnummer 4271 på Alko, är mycket vin för pengarna. Det är inget toppvin, men ett väldigt bra vin för 6,49 eur, när man tänker på vilket skräp man kan få för 2-3 eur mer. Languedoc-Roussillon är ett vinområde som skulle förtjäna mer uppmärksamhet, tycker jag.

På bilden: Sommelier provar vin.

13 svar to “Kvällens dricka”

  1. Sidubara du har klippt skägget iallafall :)

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Man måste ju tänka efter vilka bilder man lägger ut av sig själv på nätet :)

  3. Största fördelen med vinflaskor med skruvkork: jag kan öppna dem SJÄLV! :)

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Ok, den aspekten missade jag :)

  5. Nu börjar bilden likna sann österbottnisk festkultur. Sådär såg det ut i buskarna runt danspaviljongerna i min ungdom. Huruvida det förekommer numera vet jag inte. Innehållet i flaskorna på den tiden hade mera proina än i din flaska på bilden. Men bilden visar rejäla tag.

  6. tomaskarls Says:

    hsg: Jag vet inte hur det går till på danserna nuförtiden. Själv har jag blivit med civiliserad sen den tiden :)

  7. Där ser man, jag är ju som en sommelier själv då :-)

  8. tomaskarls Says:

    Maria: Precis!! :)

  9. Hej! Tomas kanske du skulle komma som föreläsare/vinprovning
    på ortens vinklubb. Vi bjuder på god mat med vin och trevligt sällskap +
    litet arvode + km peng. Är du intresserad? Vi har inte ännu alla programpunkter klara för 2009.

  10. Tuppenvinet är prisvärd, vi har oxå testat det på klubben.

  11. tomaskarls Says:

    Farmor: Tjaaaa, det är ju det där att inte bli profet i sin hemby :) Inte för att jag har något behov av att bli profet heller men… :) Jag kan ju låta tanken gro iaf…

    Jepp, tuppvinet är prisvärt…

  12. Låt den gro, ingen panik. Följande som har program har du väl hört talas om kan jag tänka. Resa med morbror Nisse.

  13. tomaskarls Says:

    Farmor: Jasså dom!! :)

Kommentera

