I nöd och lust

Tokfeministblaskan Aftonbladet skriver om den starka kvinnan Lena, som stod ut med sin man i hela tio år fast han var sjuk. Men efter tio år med sin sjuka man bröt Lena upp.

Föreställ er artikeln med Ole i stället för Lena, o. kvinna i stället för man. Ole lämnar sin sjuka fru efter tio år, o. underförstått så är det på tiden. Underförstått borde Ole ha lämnat henne tidigare för att inte köra slut på sig själv.

Jag tror inte att vi skulle se en sån artikel. I en sån artikel skulle mannen ses som ett svin för att han lämnar sin sjuka fru. Artikeln är, tycker jag, ett bra exempel på de cementerad könsrollerna att kvinnor är offer o. män är svin.

10 svar to “I nöd och lust”

  1. Tankesultanen Says:

    Tänkte samma sak idag då jag läste en insändare i Metro.. ack och ve, män är djur.. ;)

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Riktiga svin är vi… :)

  3. Så om en man kan skylla sina aggressiva påhopp och sitt svinaktiva beteende på det faktum att han är sjuk borde alla och envar kunna förvänta sig av hans hustru att hon ställer upp som både vårdare och terapeut? I tio år eller helst mer?

  4. tomaskarls Says:

    Anni: Nej, absolut inte! Det var inte alls så jag menade.

    Min point var att det inte skulle vara politiskt korrekt att skriva en artikel om en man som lämnade sin fru för att hon var sjuk, oberoende vilken sjukdom hon hade.

  5. Nåja, min fråga var mest ett försök till provokation. :-) Alltför många anhörigas omsorg sträcker sig längre än de själva orkar eller klarar av samtidigt som detta bidrar till att den sjuka ”slipper” söka professionell hjälp och den vård han/hon behöver. Som JAG läste artikeln handlade den i främsta hand om det fenomenet, och inte om genusperspektiv. Sedan är det tyvärr ett faktum att den aggressiva depressionen inte åtnjutit lika stor uppmärksamhet inom forskningen som den ”vanliga inåtvända”, men det man ändå kommit fram till är att den ”aggressivt deprimerade” ofta har svårare att se sitt eget ansvar – det ansvar man har även som sjuk.

  6. tomaskarls Says:

    Anni: Hmmm…. Provocera mera!! :)

    Nä men, när jag skrev inlägget tänkte jag lägga till ett stycke om att det inte gällde själva sakfrågan. För mig stack det i ögonen att det inte skulle publiceras en artikel med ombytta roller.

    Jag har ju själv varit deprimerad o. jag inser att det är väldigt jobbigt för de anhöriga oxo. Vad som är rätt eller fel där vet jag inte…

  7. Jag förstår, men det är skillnad på depression och depression. I det fall som artikeln beskriver tycks ju även finnas andra komponeneter än ”renodlad” depression inblandade och vill man riktigt dra saken till sin spets finns det dessutom både män OCH kvinnor som direkt MISSHANDLAR sina partners (grovt förenklat) ”för att man ju är sjuk och inte kan hjälpa det”.

  8. tomaskarls Says:

    Anni: Så är det…

  9. Är det så? Det är inte dina egna värderingar som speglas där? Jag rekommenderade en kollega att lämna sin på samma sätt sjuka fru för att kunna leva ett liv så sent som härom veckan.

  10. tomaskarls Says:

    Maria: Jag uppfattar mediaklimatet så… Sen finns det ju undantag i verkliga livet….

Kommentera

