Systembolaget vs. Alko

Jag såg just på nyheterna från SVT. Där ingick ett reportage om Systembolaget, som ska börja ställa spriten mera undanskymd i affärerna för att minska försäljningen. I stället ska man ställa fram alkoholfritt på de platser där kassaköerna går, alltså där spriten stod förut.

Som gammal försäljare på Alko slog det mig hur totalt annorlunda den här filosofin är jämfört med det finska alkoholmonopolets. Jag kan inte föreställa mig att Alko på något sätt skulle göra något för att minska försäljningen av någon produkt. På Alko var det väldigt viktigt att ställa fram produkterna på ett ”säljande sätt”. De få alkoholfria produkter vi hade på min tid, som var för cirkus 4 år sedan, stod längst in i ett hörn.

Personligen tycker jag bättre om Alkos policy. Jag tycker att det är hyckleri av Systemet att sälja men ändå inte. Jamenar, vill man minska försäljningen av sprit finns det väl mycket mer effektiva metoder än det här?! Om man verkligen vill alltså, o. det inte bara är ett spel för gallerierna.

När jag jobbade på alkoholmonopolet var det nu som då någon som var in o. gnällde på att vi hade för lite alkoholfria produkter i sortimentet. Svaret var enkelt: ”För att det är ett alkoholmonopol. Enda motivet till företagets existens är försäljningen av alkohol. Varför skulle man då syssla med att sälja sånt som vem som helst får sälja?”.

4 svar to “Systembolaget vs. Alko”

  1. Men är det inte så i Finland också att både Posten och Alko ofta är är inhysta i någon K market. Då kunde man ha en sådan ordning med tanke på folkhälsan att Alkoprodukterna placerades bland matvaror och glödlampor på ett sådant sätt att man måste ha tillräckligt många minnesceller kvar för att minnas var spriten finns. Begränsning och kontroll automatiskt. Tänk att nästan allt är tvärtom.

  2. tomaskarls Says:

    hsg: Just K-market vet jag inte om det är. Men ofta ligger de i samband med någon matvaruaffär.

  3. Tankesultanen Says:

    Hur många länder har egentligen kvar monopolet, vet du? Började precis fundera på det nämligen..

    Trevligt med mycket aktivitet här inne just nu.. släng in ordet ”invandrare” i en text och en folkmarsch från flitiga myror inleds. :)

  4. tomaskarls Says:

    Tank: Jag vet faktiskt inte. Finland. Sverige o. Norge kommer jag på så här på raken…

    Jo, vissa ämnen är hetare än andra. När man sen oxo använder twinglys pingfunktion, så att en länk till min blogg dyker upp på SvD:s sida under artikeln för att visa att jag länkat till artikeln, ökar det besöksantalet avsevärt :)

Kommentera

