Kvällens käk

Kvällens käk blev ”En slags kasslergryta”. Jag hittade receptet på Tasteline när jag sökte på ”kassler”, eftersom jag redan hade köpt kassler. Så här säger receptet:

7-8 dl kokt ris

500 g kassler

1-2 bananer

1 tsk curry

1/2 gul lök

2 dl grädde

1/2 dl chilisås

1 dl köttbuljong

2 msk vetemjöl

1 dl apelsinjuce

salt & peppar

Allt annat ok, men den här rismängden kan inte stämma. Jag mätte upp 7 dl okokt ris o. kokade det, o. det blev alldeles för mycket. Hälften av det räcker bra.

Man kokar riset, strimlar kasslern o. paprikan. Man bryner löken med curry, häller i grädde o. chili sås. Blandar sen i mjöl/juice blandningen. OBS! Blanda mjölet med juicen, inte tvärt om. Låter det här koka en stund.

Sen slänger man riset i en form. Kassler, paprika, o. banan ovanpå o. sist häller man såsen ovanpå. In med allt i ugnen på 225 grader i 25 minuter. Et voila!!

Som sagt, rismängden kan inte stämma. Hälften hade räckt bra. Nu har jag fan mat för tio hungriga skogsarbetare här!!!

11 svar to “Kvällens käk”

  1. 3 dl ris brukar räcka gott för två stora portioner, så du har nog rätt att det är något fel på receptet. Fast å andra sidan är ju 500 g kassler en ganska stor köttbit också. Det låter rätt gott, eller hur tyckte du att det smakade?

  2. Ärmlöst plagg är väl linne?!

  3. tomaskarls Says:

    Kicki: Nu när jag tänker på det så är det ju helt vansinnigt fel. Tänkte oxo på det när jag kockade, men kokade ändå alldeles för mycket, dum som jag var :) Men annars var det gott. Kan rekommenderas!

    Kat: Ha, ha… tog en stund innan jag kopplade det där. Tänkte att va talar hon om??!! :)

  4. Jag ser inget demokratiskt i att en bloggskribent kan blockera vissa kommentatorer. Tvärt om, så försämras nu demokratin här. Det betyder att man kan stänga ute såna som kommer med opassande åsikter eller obekväma fakta.

    Detta hör ju inte till matlagning – men är det inte just så här demokrati
    á la PA fungerar: Häv ur Dig själv vad som helst, kom med vilka anklagelser som helst – varav det mesta är helt taget ur luften, och kom med nya beskyllningar om någon försöker ifrågasätta Dina påståenden.
    HSS intima samarbete med PA har lätt till att han nu blir av med alla ifrågasättande kommentarer – och därmed har han mycket mera tid att ägna tid åt den rent demokratiska verksamheten inom svenska Centern – dvs. att sprida anklagerlser om medmänniskor !

  5. Hejsan! Long time no read. :)

    Måste också säga att det där låter faktist gott.

    Btw: 7-8 dl OKOKT ris = kokt ris för tio hungriga skogsarbetare. Om det stod 7-8 dl KOKT ris i receptet, kan det vara helt rätt.

  6. tomaskarls Says:

    S: Jo, ungefär så är det, tyvärr…

    Sini: Nåmen hej!!!! :) Roligt att ”se” dig här! :)

    Du har säkert helt rätt angående riset. Hur dum får man bli egentligen??!! :) Nå, man lär sig av sina misstag. Nu får jag äta ris hela veckan :)

  7. kokt ris… hahahahaha

  8. tomaskarls Says:

    Maria: Ja, ja… Skratta du bara! Det bjuder jag på :)

  9. Grattis, grattis! :)

  10. Kanske jag borde anställa dig som ”min” kock? :-)

  11. tomaskarls Says:

    Kat: Tack! :)

    Micke: Jo, om du har tillräckligt med ris. Jag kokar nämligen 3 gånger mer än vad som behövs :)

Kommentera

