Facebook och sånt…

Jag tänkte på det här med fejsbok. Egentligen är jag ingen fejsbokmänniska, om man säger så. Jag reggade mig för cirkus ett år sedan för att se vad alla talade om, för att förbättra allmänbildningen. Efter registreringen loggade jag sällan in dit, nu som då bara.

Här under hösten har jag gått ner mig lite i fejsbokträsket. Egentligen är det bara det här flödet av statusuppdateringar som jag har följt. Jag har inte gått med i alla de här grupper som ska rädda världen o. allt som finns i den, inte heller har jag kastat får på folk eller köpt någon. Men det här flödet har blivit lite som en drog. Jag har kommit på mig själv med att kolla flera gång i minuten ibland om det har uppdaterats. Sjukt!

Det slog mig hur stressande det är att hålla reda på om folk är vakna, jobbar, har krapula eller något annat. Det är stressande att veta allt hela tiden. Negativ stress som tar bort fokus från en massa annat. Man är så nåbar o. uppdaterad hela tiden att man inte hinner tänka sina egna tankar

Det gäller inte bara FB, utan internet i allmänhet, för att inte tala om mobiltelefoner. Mänskligheten är på väg mot en anträffbarhets- o. uppkopplingshärdsmälta.

Hmmmm… känns som att jag skulle ha mycket att säga om det här, men jag kan inte strukturera upp tankarna o. sätta dom i ord just nu.

12 svar to “Facebook och sånt…”

  1. Kloka tankar och jag tycker du strukturerade dem bra.
    Läste häromdagen en artikel om just denhär ständiga nåbarheten som är tidens trend, någon forskare som uttalade sig men trög som jag är (…) minns jag inte just nu vad han hette och var jag läste det. Kanske OT.

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Läste oxo något, minns inte exakt vad o. var.

  3. Tankesultanen Says:

    Facebook?? Tsss.. det tröttnade jag på redan för flera månader sedan och stängde ner sajten. Det var ungefär lika kul som att se på Big Brother.. :)

  4. Facebook är bara för de yngre och inget för oss gamyler, så för mig får de göra vad de behagar där:) Nåbarheten är väl bra för det mesta och vill man vara ifred är det bara att stänga telefonen. Jag skulle ändå inte göra det, då mina nära och kära kan behöva mig och då ska de inte mötas av att personen kan inte nås…

  5. tomaskarls Says:

    Tank: Aj jaha, för flera månader sedan!! :)

    Kicki: Ok, det är inte något för ER gamyler, o. inte för mig heller :)

    Jag har börjat lämna telefonen hemma ibland när jag går ut en sväng. Det känns som en lättnad på något sätt, o. då är den inte ens en sån som ringer ofta :)

  6. Jag har faktiskt inte varit inne på Facebook, men det beror inte på att jag skulle definiera mig som någon gamyl :) utan helt enkelt på att jag inte vill fastna i ett forum till. Det räcker så bra med att ha femtielva bloggare att hålla reda på…

  7. Och jag gick ju bara med för att jag ska föreläsa om olika nätcommunityn nu på våren. Man måste väl ha personlig erfarenhet av fältet. Liksom. Att jag kollar statusuppdateringar ett par gånger i minuten är helt normalt. Jag är inte beroende. Så snart kursen och föreläsningarna är undanstökade slutar jag. Tror jag. Kanske.

  8. tomaskarls Says:

    Yvonne: Bäst att inte testa för då kan man fastna, ungefär som med tobak.

    När det börjar: Ja, ja… Du ska se hur lätt det sist o. slutligen är att sluta kolla :)

  9. Så varför är det lixom finare att inte vara så nåbar? Att kunna låta bli dator och mobil? Varför ska man det?
    Tänk om vi människor strävat så mot utveckling hela tiden? Vart skulle mänskligheten befunnit sig då? Idag?
    Jag finner det inte ett dugg stressande att hålla mig àjour.

  10. tomaskarls Says:

    Maria: Har jag sagt att det är finare? Jag sa att JAG känner mig stressad av det ibland.

  11. Nä inte du men många tycker att det är sååååååå bra att undvika nätet och mobiler och gud vet vad. Antar att vi ska återgå till att berätta sagor runt elden tillsammans med resten av byn för att det ska vara ett godtagbart sätt att delta i gemenskapen på.

    Fundera mer på varför det väljer att göra dig stressad. Det bord eju vara en bonus i livet och inte ett stressmoment!

  12. tomaskarls Says:

    Maria: Ja, vad andra tycker kan jag ju inte stå för. Som du säkert förstår så menade jag inte att hela nätet är av ondo. Det finns mycket bra med internet. Det erbjuder många möjligheter att uttrycka sig o. skapa kontakter. Det betyder inte att det kan gå till överdrift.

    Rätta mig om jag har fel, men du använder väl inte själv Facebook eller MSN?! varför?

    O. jo, jag tycker att det vore bra om föräldrar berättade mer sagor för sina barn om kvällarna.

Kommentera

