Om självförtroende

Kan man ha bättre självförtroende än en snart fyraåring? Jag tvivlar.

– Tomas, jag ska hälpa dig, slog Lille A. fast idag när det skulle lagas mat här hemma i Byhåla.

Jag sa att det inte fanns så mycket en fyraåring kunde göra i det skedet, att jag hade lite bråttom o. att han kunde se på istället.

– Joho, jag ska hjälpa dig, jag kan allt! Fortsatte systersonen, precis som om han inte hade hört vad jag sa.

-Va ska du gör nu Tomas?

-Jag ska hacka löken med den här vassa kniven, sa jag med betoning på ”vass”.

-Jag kan oxo hacka löken med den vassa kniven, fortsatte han oberört.

Så fortsatte det. Han kunde allt jag kunde o. han lyssnade inte på mig när jag sa att det var för svårt för en fyraåring. När jag gav honom uppgifter för en fyraåring så var han lika nöjd med det.

En bra inställning när man tänker på det, att inte lyssna på folk som säger åt en vad man inte kan o. att vara nöjd med det man får. Säkert något som oxo 34 åriga gubbar kan lära sig något av.

11 svar to “Om självförtroende”

  1. ”Det är konstigt med mig” säger Lotta på Bråkmakargatan, ”tänk, jag kan nästan ALLT!” :-)

  2. Faktum är att det är väldigt viktigt att ta vara på den där glada lusten att delta också, om man jämt får höra ”du är för liten, du kan inte” (mest för att den vuxne inte skulle orka med en liten medhjälpare som snarare försinkar jobbet) borde man inte förvåna sig om barnet efter några år (när det kan) inte vill hjälpa till. Klokt av dig att ge honom uppgifter för en fyraåring! Det är så bra att få känna sig behövd och märka att man gör en insats, oavsett om man är liten eller stor.

  3. tomaskarls Says:

    Anni: Du kan din Lotta på Bråkmakargatan. Men här fanns inget ”nästan” :)

    Yvonne: Jag håller helt med dig!

    Kat :)

  4. Och senare kommer den tiden när man är för gammal för att vara med:)

  5. Hahahaha, jag har aldrig vuxit ifrån det där. Jag kan ju allt :-)

    Ge mig uppgifter som passar en 43 åring bara :-)

  6. tomaskarls Says:

    Kicki: Säkert… :)

    Maria: Bra då! :)

  7. Tankesultanen, yrar.. Says:

    Man kan ju faktiskt allt, så är det.. i går lekte jag t ex elektriker då vi flyttade med jobbet.. ;)

  8. tomaskarls Says:

    Tank: Vilken lysande idé! :)

  9. 4 aringar rocks! (Min lilla dam pastar sig dock vara 5 ar, eftersom 5 = stor)

  10. tomaskarls Says:

    Sofia: Hmmm… Jag sa att man måste vara minst 7 för att använda kniven. Han undrade om han snart blir 7 :)

Kommentera

