Lucia skall vara kvinna! II

Jag ska förtydliga mig lite i fråga om manliga lucior.

Visst kan en man vara lucia. Men då ser jag det som en rolig grej, en parodi på luciatraditionen, något studentikost, som tex när tapZa var Lucia för Vasa Nation (no offence tapZa :)

Men om vi talar om det traditionella luciafirandet tycker jag att det helt skär sig med en manlig Lucia. Ungefär som en man skulle gå i nunnekloster.

15 svar to “Lucia skall vara kvinna! II”

  1. Kan inte låta bli att dra en paralell till julgubben.
    Jag tycker att både lucia och julgubben skall stå utanför jämlikhetstänkandet.

  2. Morgonens bekännelse:
    Jag har pryat som jultomte. Men det händer bara en gång om året och inte varje år. Övriga 364 dagar överlåter jag åt den riktige.
    Han hade som litet tidsbrist och behövde hjälp. Och han tyckte det var ok fast jag är kvinna.

  3. haha.. när jag gick på nian skulle vi rösta fram klassens luciakandidat. Alla röstade på en kille, eftersom vi tyckte att vi kunde spexa till firandet lite, och göra något annorlunda för en gångs skull. Vår fröken tänkt få dååndimppen, men beslöt sedan ensam att hon hade den avgörande rösten. Hon valde den flicka som ahde längst ljust hår i klassen! Och så fick det bli! D e vad jag kalla demokrati…NOT!!!:) hahaha.. men visst håller jag med om att den traditionella lucian ska vara kvinna:)

  4. Jag tycker det är fel att utsätta en manlig luciakandidat för trakasserier. Låt bli att rösta på honom och rösta massor på nån kvinnligare kandidat i stället.

    Vi har haft både damer och herrar som julbock och det är faktiskt ingen skillnad.

  5. tomaskarls Says:

    Helge: Vänta bara, snart är det tomtemor som åker omkring med renarna på julafton o. tomten som sitter hemma med fötterna uppslängda på vardagsrumsbordet o. dricker glögg :)

    Kat: Det är ok, så länge du inte utgett dig för att vara tomtemor :)

    Fia: Så skulle jag oxo ha gjort om jag varit er lärare. Det gäller att riva upp alla demokratiplantor innan de rotat sig för mycket :)

  6. tomaskarls Says:

    Helena: Jag tycker inte heller att någon ska trakasseras för att han ställer upp som Lucia. Det var inte så jag menade.

  7. Skrev just en kommentar och glömde att fylla i e-posten och så försvann allt… ARRGGHH! Men vi tar det på nytt!

    Är av samma åsikt som dej, Tomas och alla kommenterare före mej. Officiellt ska Lucia vara kvinna, men i inofficiella sammanhang kan det vara kul med en manlig Lucia (som när vi lussade för lärarna i gymnasiet…).

    Vill man ställa upp som Lucia-kandidat och är man, så är det ju fritt fram. Det är ju ändå rösterna som avgör, jag tror ändå majoriteten har mera traditionell syn på Lucia-firandet. Men inte behöver man ju trakassera någon för det, som Helena skrev.

  8. Kat (svamlar trots att timmen inte är sen) Says:

    Tror nog han (tomtefar) skulle komma på det rätt snabbt. Att jag inte är tomtemor alltså :)

  9. Tankesultanen, yrar.. Says:

    Du är så barnslig Carlos, min allra bästa vän i Orvas! Alla ser ju att det är du på den där Luciabilden.. brukar du klä dig i kvinnokläder oxå!?!? ;) Förövrigt kan jag säga att min allra bästa vän i Slöddertälje mår dåligt av att se alla kvinnor i prästkläder.. perversiteten ser inga gränser.. Hohohoho.. *hick*

    Ha en görgod sabbat!! Shalom!

  10. tomaskarls Says:

    Magnolia: Så är det! :)

    Kat: Tror du? :)

    Tank: Jag är världens barnsligaste 34 åring :)

  11. Tankiedarling, vad säger du då om kvinnor i prästkläder… hehe… tycker du också att det är så där gränslöst perverst… hoppas jag… ;-)

  12. Tankesultanen, yrar.. Says:

    Kvinnor i prästkläder, Annie-luv, är som en man i nunnekläder, en man i lappliseuniform, en kvinna i polisuniform.., det är som snö på Lidingö.. som en säng utan TVÅ kuddar.. Det är något som förekommer i ett förlorat samhälle men som är helt förkastligt!!! ;) Och lita på mig Annie luv för jag talar alltid sanning!! :)

    När kommer du förövrigt att öppna ditt konstgalleri här på Lidingö och ha vernissage? Om du vill kan jag börja kolla på etagelägenheter vid Baggeby åt dig redan nu..! :)

  13. Fasen. Jag får förnya min garderob. :-[

  14. Idag är det Staffans dag, så jag tänkte lite på om man inte kan få välja vem som ska leda lucia-tåget, en Staffan eller en Lucia? Det skulle vara jämlikt, eller? http://swishwish.wordpress.com/2008/12/26/staffan_lucia/

  15. tomaskarls Says:

    Swishwish: Staffansdagen har jag aldrig hört om tidigare.

Kommentera

