Lotto

”Nyt on lotossa jättipotti”, var det första jag hörde när jag knäppte på Radio Rock efter att ha kommit till Vasa idag. Fem miljoner, 5 000 000, euro kan man vinna ikväll om man ensam får sju rätt. Påverkad av reklamen beslöt jag att spela på lotto när jag gick förbi Veikkaus servicedisk (heter det väl) på Citymarket idag. Jag är annars ingen spelmänniska, inte alls. Det skulle aldrig falla mig in att stoppa pengar i, en så kallad, enarmad bandit. Det är oxo väldig sällan jag spelar på lotto, typ ett par tre gånger per år.

Det är alltid roligt att fantisera om vad man skulle göra om det fanns fem miljoner mer på kontot nästa vecka. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra. På lång sikt skulle jag nog sattsa på något i den här stilen, att som Handelsbankens förre VD Arne Mårtensson segla jorden runt.

Jag kom annars att tänka på det här att folk ofta blir uppörda över att folk som Mårtensson får sjukt mycket pengar när de pensionerar sig, i Arnes fall ungefär 72 000 euro i månaden. En nätt liten slant som inte lär sätta honom o. frugan på fattighuset i första hand. Men är det inte värre att jag kanske vinner 5 000 000 på lotto ikväll? Jag har ju inte gjort något för de här pengarna, annat än blivit påverkad av radioreklam o. sedan fått ett infall på Citymarket. Mårtensson har ju ändå under ett antal år jobbat häcken av sig o. säkert offrat en hel del för att uppnå det han gjort. Ändå hör man inte någon som säger att lottovinsterna borde begränsas.

När jag tänker på Lotto, så tänker jag oxo på min mormor. Hon spelade alltid på Lotto. Det var hennes lördagsnöje tror jag. Att fylla i lottolappen med alla barnbarnens födelsedatum, ta sparken (sparkstöttingen) till Grillcenter i Oravais o. lämna in lappen. Nuförtiden behöver man varken hitta på en lottorad själv eller gå till något ställe o. lämna in den. Teknikens under gör att man kan spela lotto på nätet o. få en slumpmässigt vald lottorad. Tiderna förändras…

Spelar: Siberia/Manu Chao

6 svar to “Lotto”

  1. Det är nog som Thore Skogman (eller vem det nu var sjöng) ”Ja, se pengar är till bekymmer för fattig och för rik”. Faktum är att det värsta gräl maken och jag haft under vårt äktenskap var då vi en gång började spekulera i vad vi skulle göra med pengarna om vi vann på Lotto (risken är inte överhängande, för vi lottar typ ett par gånger per år) :)

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Ja, säg det…. :)

  3. Skillnaden är väl att det finns tusans så många som jobbar häcken av sig, hela livet men har sådana jobb att de aldrig ser röken av några 72 000 euro efteråt.

  4. tomaskarls Says:

    Kat: Hmmm…

  5. Det var länge sedan jag såg ett hmm här på bloggen: kan du utveckla det en aning?! :)

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Nej, det kan jag inte :)

Kommentera

