Lotto III

Nu har jag kollat lottoraden, jag kunde inte hålla mig längre. Som jag befarade vann jag inget. På bästa raden hade jag två rätt. Ingen hade sju rätt, vilket betyder att det nästa vecka kommer att lottas ut sexmiljonerfyrahundratusen härliga euroslantar. Det blir nog att lämna in en rad då oxo. Är det månne så här man blir spelberoende?

Dock fanns det fjorton pers som hade sex rätt plus en tilläggsnummer. Dessa får vardera tjugotusensjuhundrafemtiofemeuroochsextiocent. Det är ju oxo pengar förstås, men nog måste det störa dessa fjorton att de var så nära storskrällen men inte nådde ända fram. För femmiljoner är ändå ganska mycket mer än tjugotusensjuhundrafemtiofemochsextio.

En evig filosofisk fråga är ju om människan blir lycklig av pengar. Min ståndpunkt är den att man inte blir lycklig av pengar, men att man deffinitivt blir mindre olycklig. Det är bättre att gråta i en Rolls Royce än i en Lada, brukar man ju säga.

fattig2

2 svar to “Lotto III”

  1. Lycka och olycka är det olika storheter. Är inte lycka att slippa vara olycklig? Eller menar du att lycka är som temperatur uttryckt i grader Celsius med en nollpunkt och ett positiv och ett negativt område. Tänk då på att den absoluta nollpunkten ligger på -273 grader Celsius. Det finns mycket termisk energi kvar i luften även en kall vinterdag.

  2. tomaskarls Says:

    hsg: Jag tycker att det är lite som temperaturen. Ibland känner man sig så där neutral bara, man är på plussminusnoll.

    Men ok, visst är det oxo relativt. Jag kan ju gå omkring o. känna mig på ungefär -5, alltså lite så där småolycklig. Men om man då jämför med Mr X som är på -25, så är jag ju lycklig jämfört med honom.

    Knepiga saker :)

Kommentera

