Lösryckta tankar

Vintern har börjat med en riktig rivstart i år. Termometern visar just nu -7,9 här på Bodholmen i Oravais, o. ute ligger ett snötäcke som skulle passa in på vilket julkort som helst. Det verkar som att växthuseffekten har kommit av sig.

Det slog mig igår när jag skottade snö att snöskottning är något som tar fram perfektionisten i mig. Utöver frontlastaren o. schaktbladet på traktorn borde det finnas en dammsugare, som man kunde suga upp det sista med. Jag har nämligen svårt att sluta före det schaktade området är rent som en decinficerad glasskiva.

Dagarna rinner iväg här på ranchen, o. det finns alltid något att göra. Jobbsökningen fortgår hela tiden men ännu har inget resultat uppnåts. Det är ju inte direkt säsong för nyanställningar så här före jul.

Jag har tänkt mycket på det så kallade Ellu projektet de senaste dagarna. Jag blir bara förbannad när jag inser vad det är frågan om, nämligen att det styrande partiet i Finland, Centerpartiet, vill plocka politiska pluspoäng på skattebetalarnas o. det sunda förnuftets bekostnad.

Det var allt jag hade att säga just nu…

5 svar to “Lösryckta tankar”

  1. Det kanske är det som blir ditt nya jobb – snödammsugaren :-)

  2. tomaskarls Says:

    Maria: Tjaaa, jag tror att det på lång sikt finns ganska dåligt med arbete, så vore det väldig säsongsbetonat oxo :)

  3. På den gamla goda tiden, var det alltid kutym att sista veckan i november ställde väderguden till med ordentlig köld. Precis som det inte skulle ha funnits annat att göra än att slåss med frusna vattenledningar just den veckan.

  4. Kanske lille A har någon spade, modell sån man använder i sandlådan, som du kan låna så att du kan fixa den slutliga finishen?

  5. tomaskarls Says:

    Helge: Jaaaa, få se hur det blir nu. Tror kvicksilvret har krupit upp över noll redan :)

    Yvonne: Jag hade en stor spade, som var farsans, med mig. Och jag fick hålla mig för att inte missbruka den :)

Kommentera

