Kvällens käk…

… o. gårkvällens oxo för den delen.

Det här bör man skramla ihop innan man sätter igång med kockandet:

500 gr kvävd höna

100 gr färska champinjoner

1 purjolök

1 paprika

2 dl vitt vin

2 dl vispgrädde

2 msk tomatpuré

1 msk mango chutney

2 tomater

200 gr ärter

Väldigt enkelt att laga. Man skär den kvävda hönan i passliga bitar, som man bryner o. slänger ner i en kastrull, eller gryta om man äger en sån. Hackar svampen o. purjon, o. fräser dom, o. slänger ner dom i SAMMA kastrull som hönan. Sen är det egentligen bara att slänga ner allt annat oxo, utom tomaterna o. ärterna. Man låter härligheten koka ca 5 minuter innan man slänger ner tomaterna o. ärterna, o. kokar sedan ytterligare 5 minuter. Till sist smakar man av med salt o. peppar. Tycker man att det behövs så kan man reda såsen med lite maizenamjöl.

Blev helt ok, o. smakade bra även dagen efter. Inget jag kanske skulle skriva in till michelinguiden o. skryta med kanske, men godkännt.

8 svar to “Kvällens käk…”

  1. Nu tänker jag sitta och stirra på dedär pusselbitarna ett tag för att bearbeta min knivfobi. Och ja, jag fnissade (lätt skuldmedvetet) åt den kvävda hönan.

    Men det jag funderar över (förutom det vita vinet) är om det ska föreställa en julgran eller en dillkvist detdär.

  2. Det ska föreställa bollarna i grenen, Kat. Staken tar han fram senare. ;-)

  3. tomaskarls Says:

    Kat: Nå, dill är det inte :)

    Anni: Staken tar jag bara fram vid speciella tillfällen, när stämningen är den rätta :)

  4. Tror jag inte på. Jag tror att du har förlagt den. Nu får du börja tänka efter på allvar – när och var hade du den senast? ;-D

  5. tomaskarls Says:

    Anni, don’t worry!!! Jag har full koll på var o. när jag hade den senast :)

  6. Vetenskaplig hearing kring sambandet mellan fett i kosten och hjärt-kärlsjukdom.

    http://www.cardio.se/

  7. Menar du verkligen höna? Det trodde jag inte fanns till salu längre, utan broiler är det som gäller. Minns att jag under studietiden kokade någon höna, men de är sega rackare.

  8. tomaskarls Says:

    hsg: Ska läsa noggrannare vid lämpligt tillfälle.

    Lustigt annars med den här kommentaren. Den hade, av någon anledning, lagts i kö för moderering, alltså att jag som blogginnehavare måste godkänna den före den publicerades. Jag har ingen aning om vad det kan bero på.

    Kicki: Nånej, jag menar verkligen broiler. Men jag kunde inte motstå frestelsen att koppla ingrediensen till händelsen i Närpes. Det kan sättas på kontot för konstnärlig frihet :)

Kommentera

