Språkmakt

Ibland vill man inte kunna finska. Till exempel när det ringer telefonförsäljare som talar finska. Då är det rent av en fördel att inte kunna finska. Det är nästan sjukt effektivt att bli av med en telefonförsäljare genom att ”inte kunna finska”.

Telefonförsäljare har en speciell språkgen som gör att de inte förstår innebörden av ”Nej tack!”, ”Jag är inte intresserad” eller ”Tack o. hej (före avslutad affär)”. Detta oavsett om man säger det på finska eller svenska. Telefonförsäljaren babblar på som om han inget hört fast man upprepar något av dessa uttryck, eller alla.

Men den för telefonförsäljare speciella språkgenen gör oxo att de, med en imponerande snabbhet, förstår o. handlar enligt uttrycken ”Jag kan ingen finska (sagt på svenska åt en finsktalande försäljare) eller ”Olen paholainen, en ympäri suomi”. Efter att ha yttrat något av dessa kan man räkna med, på sin höjd, ett ”Kiitos, ja hyvää päivänjatkoa!”. Oftast blir det bara ett besvärat ”Kiitos”.

Det här testade jag idag när en telefonförsäljare ringde o. frågade efter morsan (ni ser, jag jobbar även idag som morsans telefonsvarare).

– Hon är ute just nu, o. hon talar förövrigt ingen finska (fast hon nog talar helt ok), sa jag på svenska.

– Ai jaaaa, te ette puhu siellä mitään suomea?! Sa försäljerskan.

– Nej, det gör vi inte, sa jag på svenska (fast jag egentligen talar helt ok finska).

– No sitten ei mitään. Kiitos ja hyvää päivänjatkoa, klick, avslutades samtalet.

5 svar to “Språkmakt”

  1. :) Maken brukar också köra med det där: ”Kan do na svensk?” Svaret brukar vara ”nej, tyvärr” och så avslutas det samtalet. Jag brukar faktiskt lyckas avsluta samtalen på finska också. Innan de hinner börja med sin svada säger jag ”olet varmaan myymässä minulle jotakin lehteä, ja minulla on jo tarpeeksi niitä, en ehdi lukea enemmän” och sen brukar vi önska varandra god fortsättning på dagen. Eller om jag inte hinner det, låter jag dem babbla på en stund och säger sedan ”ei kiitos, ei kiinnosta”, och det brukar faktiskt funka. Utom en gång, då jag inte var så där kort i tonen utan förklarade att mina barn (det gällde barnböcker) inte kan finska (de var mindre då), så vi vill helst ha svenska barnböcker. Då blev försäljaren jätteförvånad och undrade om vi inte tänkte börja tala finska med barnen så småningom heller? I och för sig kanske det inte hade varit så dumt med de där böckerna, men jag vill själv bestämma vad jag handlar, när och av vem…

  2. Jag läser och lär nyttiga fraser :)

  3. Tankesultanen Says:

    Min chef är en fena på att ta telefonförsäljare.. men i går gick det görgälet! Jag hörde da boss säga han inte var intresserad, att det inte var ngt för vårt företag, att vi inte skulle ha ngn nytta av tjänsten.. sen blev han tvungen att förklara hur verksamheten ser ut för att verkligen få försäljaren att förstå att vi som företag med våra kunder inte har ngn som helst nytta av ngn extern part som försöker ragga kunder åt oss då vi inte kan få fler.. Då chefen var klar med sin monolog efter typ 2 minuter frågar säljaren.. ”Så är ni intresserade av vårt erbjudande?” Snubben hade inte alls lyssnat på argumenten i sin iver att få pracka på oss ngt vi inte ville ha..

    Förövrigt lägger jag in mitt veto vad gäller Yvonnes tips.. om man säger att man redan har tillräckligt många tidningar och inte hinner läsa fler.. ja, då frågar de alltid mig om jag inte funderat på att läsa en ny.. för man är ju inte bunden.. nej se vi har ett kanonerbjudande.. bla bla.. ;)

  4. olen paholainen… haha, tänkte skratta på mej åt ditt dråpliga sätt att ”översätta” till finska…:-) Pitää hyvin viikoloppu :-)

  5. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jag tänker precis på samma sätt, att jag vill bestämma själv vad o. när jag handlar något.

    Kat: Man lär så länge man lever :)

    Tank: Telefonförsäljare är inte gjorda för att lyssna :)

    Monica: Tack det samma!! :)

Kommentera

