Läser Gud Kyrkpressen?

Under hösten har jag flera gånger kommit på mig själv med att läsa Kyrkpressen. Det började antagligen i höstas när min internetanslutning var nere under nästan en vecka o. förstärktes under den datorlösa tiden som följde på den gamla datorns tillfälliga vistelse i dödsriket.

Fast jag läser inte hela tidningen. Det är insändarsidan som jag har fastnat för. Det är speciellt två ämnen som engagerar Kyrkpressens läsare, nämligen evolutionsteorin o. homosexualiteten. Tydligen två hörnpelare i den kristna tron, om man ska tro skribenterna på Kyrkpressens debattsida.

Jag tänker inte dessto mera recencera debatten. Man kan konstatera att det finns många olika åsikter om båda ämnena o. många olika sätt, ibland väldigt kreativa, att motivera o. underbygga sina åsikter. Ibland hänvisas det till vetenskaplig forskning o. ibland till Bibeln, ibland av samma person o. ibland i samma text.

Det är med ett leende på läpparna som jag har läst vissa insändare pga det i mitt tycke absurda resonemanget. Igår när jag satt o. läste så slog det mig: ”Var det så här Gud hade tänkt det? Läser han månne det här, o. vad tycker han i så fall? vad skulle han skriva om ifall han skrev en insändare i Kyrkpressen?”. Den frågan lär jag inte få något svar på, men man kan ju spekulera.

For the record måste jag väl säga att det skrivs om mycket annat oxo.

Spelar: Rage Against the Machine/Take the Power Back

10 svar to “Läser Gud Kyrkpressen?”

  1. Och jag brukar göra tvärtom de gånger jag läser KP. Struntar i insändarna (ork int) och läser gärna människoporträtt istället. Det tycker jag är intressant.
    Jag tyckte om låten. Tror den skulle kunna funka bra som städmusik också.

  2. Jag gör som Kat – läser oftast inte insändarna, föredrar människoporträtten. Ber om ursäkt för att jag inte nappade på gästbloggandet, men jag har haft lite segt med inspiration att skriva i min egen blogg också på sistone. Men du minns väl att jag har gästbloggat hos dig en gång tidigare :)

  3. tomaskarls Says:

    Kat: Nu tror jag att du skojar med mig, när du säger att du tyckte om låten. Måste kolla om jag länkade till rätt låt :)

    Yvonne: Du, o. ingen annan heller för den delen, ska inte ta det där med gästbloggandet så allvarligt :)

  4. Tankesultanen Says:

    Jag tyckte däremot inte så mycket om låten, om det kan intressera herrn att veta min åsikt..! :)

    Kyrkpressen har alltid varit min favvolektyr.. Lidingöförsamlingen heter den här typ.. brukar jag oxå alltid läsa. Och då pratar vi insändare alltså för att vara åtminstone lite seriösa.. ;)

    Hoppas du får en bra sabbat!! Shalom!

  5. Nix, jag skojar inte.

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Nej, jag hade inte räknat med det :)

    Kat: Okejdå!

  7. Du har rätt Tomas, evolutionen och homosexualiteten verkar vara det viktigaste i det kristna budskapet om man får tro KP:s insändare. Men du märkte väl i senaste KP att det finns dom som har hittat ett annat viktigt budskap i den kristna tron? :-)

  8. tomaskarls Says:

    SyM: Självklart märkte jag det!!! :)

  9. Hej! Kanske ni skulle kolla in Kyrkpressens bloggsidor? Där är diskussionerna vildare och spretigare än i papperstidningen. God Jul! ö. Monika

  10. tomaskarls Says:

    Monika: Kanske jag kollar någon gång… God Jul!

Kommentera

