Holy hell!

Under de två senaste dagarna har hela min världsuppfattning rubbats, förändrats för att inte säga revolutionerats.

Igår kröp det fram att bloggaren o. kommentatorn Kat gillade Rage Against the Machine, o. idag avslöjade bloggaren o. kommentatorn Yvonne att hennes favoritlåt är Holy Diver med Dio. Jag föll av stolen båda gångerna. Vad kommer next? Att Tankesultanen eller hsg abslöjar att de lyssnar på Metallica?!

Inget fel med det förstås. Det var bara det att det var långt ifrån vad jag skulle ha gissat att dessa damer diggar.

Jag tycker att Kat o. Yvonne är värda ett helt eget inlägg. Låt oss alltså ta o. lyssna på vad det är som får damernas hjärtan att smälta som smör i en het stekpanna.

Vi börjar med Yvonnes Heliga Dykare.

Sådärja, så till Kats Gorilla Radio.

17 svar to “Holy hell!”

  1. Jag är bra på att rubba folks världbild emellanåt. Det är bra.
    Länken till min (?!) låt funkar inte. Det skulle vara roligt om den gjorde det eftersom jag aldrig hört låten ifråga.

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Ok, nu funkar den. Samma låt men ingen musikvideo.

  3. Tankesultanen Says:

    Okej, men jag tycker om Ebba Grön! Borde inte det ge plats för ett eget inlägg!?? Annars gillar jag ju Patricia Kaas.. :)

    Hoppas du haft en trevlig sabbat, själv har jag nyss ätit indisk shahi paneer och paratabröd.. fi f-n vad gött det var!!!!

  4. Tankesultanen Says:

    Oj, tänkte mig slänga ut en fråga oxå.. Du som brukar ladda ner en massa filmer på illegalt vis, precis som andra beger sig till Åhlens musikavdelning och stjäl skivor där.. Har du ngnsin fört över en film till dvd-skiva? Vilket program har du då gjort det i?

    Jag försöker föra över en film från hårddisken (legal) till dvd-skiva, men inte f-n funkar det.. även om jag lyckats med det förr en gång.. PERKELE!! :(

  5. tomaskarls Says:

    Tank: Jag vet inte vad du znackar om brorsan…. Jag har aldrig jort någå olagligt i hela mitt livet….

  6. Tack, vännen :) Och jag som trodde att du började veta allt om mig vid det här laget. Fast jag gillar ju fortfarande också Gessle och E-type :) Mina arbetskamrater brukar f.ö. säga att jag aldrig upphör att förvåna dem… och då träffar de ändå mig nästan varje dag.

  7. Kat. (väntar med spänning) Says:

    Fast nu blir det intressant och vi backar bandet: vad hade du trott att jag diggar egentligen? Och du får inte säga Bruce, det är för självklart. Och ok, RATM ligger väl inte på Top 10 om man säger så. (Men det var bra städmusik) Och du får inte kika på min blogg, då blir det för lätt..

  8. Och så inser jag nu att jag hängt upp mig på ordet OCH i början av meningar. Och det ska jag sluta med.

  9. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nå, nu tar du väl ändå i. Jag vet väl långt ifrån allt om dig :)

    Kat: En bra fråga. Jag vet faktiskt inte. Men Rage…. är ändå ganska hård musik, något jag inte tidigare förknippat med dig :)

  10. Och jag inser att jag också började fundera i samma banor som Kat, undrar varför du inte trodde att jag skulle gilla Dio… om det var så till den grad förvånande att din världsuppfattning revolutionerades :)

  11. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nå, det kanske har att göra med att Dio är ganska långt från Niklas ”Jag körde på en fågel och begravde den” Strömstedt o. Martin ”E-type, jag kan bara sjunga en ton så därför är det någon annan som sjunger på mina skivor medan jag låter i bakgrunden o. kammar håret” Eriksson.

    Eller så beror det på mitt patriarkala tänkande som leder till manliga fördomar om kvinnor. Samma fördomar som gör att jag tycker att den traditionella Lucian ska vara kvinna :)

  12. Äsch jag tror inte en sekund på detdär med att du har patriarkala fördomar om kvinnor osv.
    Däremot är det väldigt intressant hur lätt man har att sätta etiketter på människor och placera in dem i små fack. Och då talar jag lika mycket om mig själv och hur nyttigt det är att bli överraskad och ”omskakad” i sina tankebanor emellanåt. Det tycker jag om.

  13. Tack för bidraget till tomte-projeketet! Möjligen har du satt ribban lite för högt – jo, tomten också! – men vi får se om folk är modiga nog att haka på…. ;-)

  14. Mycket god smak hos damerna!

  15. tomaskarls Says:

    Kat: Inte jag själv heller. Jag var mest ironisk. Men bevisligen finns det folk som tycker att åsikten att en traditionell Lucia ska vara kvinna/tjej är ett hinder för jämställdhet. Så ibland undrar man ju vad man är för människa egentligen.

    Jag tror att det är nödvändigt för människan att etikettera o. fackinföra för att hålla koll på världen, för att göra den begriplig. Problemet är väl om etiketterna blir absoluta sanningar som inte går att rubba.

    Anni: För all del! Det var så lite så… :) Ja, jag ger alltid 100% direkt från början :)

    Maria: Väldigt god smak!

  16. Jag har lyssnat på Metallica då de släppte sin CD som heter Magnetica. Det är suggestivt och stimulerar några andra upplevelsesinnen än de musikaliska. Jag gillar inte uttrycket musiksmak. Väljer man musiksort som man väljer klädstil så är det bara ytlig underhållning man är ute efter. Musik finns bara av två sorter. Bra och dålig. Den kände och alltför tidigt bortgångne svenske jazzpianisten Jan Johansson har två söner. Jens och Anders. De spelar inte som sin far men de är begåvade och det låter som musik. Jens spelar keyboard i ett finskt band som heter Stratovarius. Bifogar en länk där de båda bröderna och en basist spelar.

  17. tomaskarls Says:

    hsg: Jag väljer den musik jag lyssnar på enligt vad jag gillar. Bra musik är för mig sån som jag gillar o. dålig musik är sån som jag inte gillar.

Kommentera

