Juldagen

Under året jag bodde i Spanien lärde jag känna en tjej från England, Storbritannien. Laura, tror jag hon hette. Hon kom från någonstans söder om London.

Jag minns att vi talade om julfirandet en gång. Hon berättade att i hennes släkt var det tradition att träffas på juldagen o. supa sig full. Alltså inte smutta på en Gin Tonic o. dricka lite vin till maten, utan doka, som man skulle säga på ren finlandssvenska. ”Absolutley pissed”, var orden hon använde. Fastrar, mostrar, morbröder, mostrar, kusiner o. alla andra samlades hos någon o. dokade tillsammans, hela dagen, typ.

Tjaaa, jag kom att tänka på Laura nu när det är juldagen o. allt…. Många intressanta människor man träffat genom åren…

12 svar to “Juldagen”

  1. Nu har jag ju inga mostrar och morbröder men med fastrar etc känns det som en rätt främmande tanke, att supa till alltså :)

  2. :) När jag träffar mostrar och morbröder brukar vi nog dricka/smutta till maten, men inte doka :) Där ser man, för ibland framställs ju det här med alkohol som att det bara är i Finland man dricker i avsikt att berusa sig :)

  3. tomaskarls Says:

    Kat: Jo, det gör det…

    Yvonne: Det är nog en myt att bara finnar skulle dricka för att bli fulla. Sups gör det världen över.

  4. dåka på juldan, o julafton oxå hör man mycke om tycker ja. Ja ha allti undra men många av ens bekanta gör ju d, o ha gjort d genom ”alla tider”
    själv fördrar ja att ”lulla mig” genom julhelgen me ett glas rött i handen, hela tiden :-)
    ha d braaaa

  5. tomaskarls Says:

    Loppan: Inget dåkande på julafton för mig iaf. Det passar inte riktigt in i min värld :)

  6. dä e ju d ja säger ju, dåka e en heeeelt annan sak. Jul e jul, dåka hinner man ju hela åre runt annars, om man då vill d
    Snart slut på ledigheten. Kram o ha d bra!

  7. tomaskarls Says:

    Loppan: ”Ännu snyggare”, har du klippt dig o. färgat håret sen sist, eller va? :)

    Ganska onödigt att dåka över huvud taget egentligen… :)

    Kram o. ha det bra!

  8. ja alltså me de där ännu snyggare loppan. Men men..ja ha hört talas om att man blir vackrare för var dag som går…elä så handla d om någo annat, elä va tvärtom…? int vet ja.
    Slut på årets sista släktmidda nu, puuuh!
    Ha ett gott slut o en bra början!

  9. Jepp, så var det när jag bodde i England.

  10. tomaskarls Says:

    Loppan: Hmmm… i alla fall blir man äldre o. mer förvirrad för varje dag som går :)

    Maria: Där ser man! Kanske det är en engelsk tradition då?!

  11. Man ska supa på julafton. Det hör till där. T.o.m den familjen som jag bodde hos som aldrig drack, drack som fan på julafton!

  12. tomaskarls Says:

    Maria: Hmmm…

Kommentera

