Bara bröst

Ibland, ganska ofta egentligen, förstår man sig inte på världen vi lever i. Läser att Facebook i USA  plockar bort bilder på ammande mammor som visar för mycket av brösten.

Det sätter tankarna i rullning. Vad är det man kan få för men om man ser för mycket av den ammande mammans bröst? Ja, eller av kvinnobröst överhuvudtaget. Kan man få något trauma för livet eller? Hur tänker man?

Sen tänkte jag på barnen. Om man måste ta bort bilder av händelsen från nätet för att skydda allmänheten, hur skadligt måste det då inte vara för de stackars barnen som upplever brösten på plats?! Borde kanske barnskyddsmyndigheterna ingripa mot mammor som ammar sina barn?

Hmmm…

18 svar to “Bara bröst”

  1. Gillade slutklämmen i artikeln:

    ”Facebook har inte bara utsatts för virtuella protester. Ammande mödrar har också protesterat i verkliga livet utanför Facebooks högkvarter i Palo Alto, Kalifornien.”

    Skulle gärna ha deltagit i den protesten om det varit fysiskt möjligt.

  2. Jag är ju ingen facebookare, men skulle definitivt också ha deltagit i en sådan protest! Vad kan väl vara naturligare än att amma sitt barn? Själv ammde jag nog typ varsomhelst när det begav sig, och om någon tog illa vid sig fick de väl titta åt ett annat håll :-/

  3. tomaskarls Says:

    Kat o. Yvonne: Hmmm…

  4. Brösten har förlorat sin status som mjölkbehållare och är numera bara en sexuell grej. Synd.

  5. tomaskarls Says:

    Maria: Det ligger nog något i det du säger.

  6. Gott nytt år Tomas!

  7. tomaskarls Says:

    Tack det samma Kat!!

  8. Får väl som vanligt anmäla avvikande åsikt:) På Facebook må det väl gå an, för där behöver man ju inte gå in om man inte har lust, men på offentliga platser vill jag inte se ammande mödrar. Skulle aldrig ha fallit mig in att amma var som helst, utan helst hemma, i ett avskilt rum eller i bilen om inte tidtabellen gick ihop på annat sätt.

    Gillar inte alls när mammalediga kolleger kommer till jobbet och börjar amma det första de gör. Det känns helfel, men så hör jag ju till stenåldersgenerationen:)

  9. tomaskarls Says:

    Kicki: Jaha… :)

    Jag minns att det blev ett himla hallå när Janina Andersson ammade sitt barn i riksdagens plenisal. Jag kan nog oxo tycka att man borde tänka på annat när man sitter där.

    Annars kan jag inte säga att det stör mig om folk (kvinnor främst då) ammar på offentliga platser, om de nödvändigt vill det.

    Fast så himla ofta tycker jag ändå inte att du har avvikande åsikt jämfört med min :)

  10. Tror nog att det är många som tänker på annat när de sitter där, i plenisalen alltså.

  11. När barnet är hungrigt, ledset, osv osv, så ammar man oavsett var man befinner sig. Barnets behov går först det är bara så.
    Sedan tror jag nog att de flesta mammor inte har något större exponeringsbehov i övrigt utan är tämmeligen diskreta av sig med att visa ”mjölkbehållarna”.

  12. Det finns nappar som tröst och det går att planera så att man gör sina ärenden mellan amningarna. Det gick bra på min tid och knappast har ungarna blivit biologiskt annorlunda sen hedenhös heller:)

  13. En sak har jag lärt mig av 3 st ”dibarn”: jag må planera tills jag är blå men till syvende och sist är det ungen ifråga som styr och ställer. Kanske har jag varit för vek..:)

    Mina ungar har föredragit ”the real thing” framom silikon.

  14. Nå, det finns väl ingen/-t som direkt tvingar någon annan att stirra rakt ner i en ammande moders urringning vare sig på FB eller IRL. Man kan ju faktiskt låta bli att stirra. I många kulturer finns det tabun som reglerar det där med stirrande istället för att reglera det som är funktionellt. Ett beskrivande exempel är att flera folk/stammar visserligen springer omkring nakna för att det är till fördel i just det klimatet, men ändå lurkar man inte under vilka omständigheter som helst på varandras känsorgan eller ”andra sexuealla attribut” som vi skulle säga här i västvärlden. Det handlar alltså inte ens om att man inte uppfattar en kroppsdel som sensuell – man glor helt enkelt inte.

  15. tomaskarls Says:

    Kat: Oavsett orsaken tycker jag inte att det är något ställe där man ska sitta o. tänka på annat.

    Anni: Angående dom här lättklädda kulturerna. Kan det kanske vara så att man inte stirrar för att det blivit så avdramatiserat när folk alltid går lättklädda?!

  16. Nix, enligt forskningen är det alltså inte så. Inom vissa stammar finns det t o m olika tabun (uttalade sådana, alltså!) för vid vilken ålder man får titta och vid vilken man måste sluta. Eller får börja. Vad som drabbar en om man inte håller sig till de här regelverken minns jag inte exakt men det var nog av religiös karaktär. Inte heller här anses det ju riktigt rumsrent att t ex vrålstirra på diverse utbuktningar etc, men här vill vi hellre reglera andra än oss själva. ;-)

  17. tomaskarls Says:

    Anni: Ok… Undrar om någon tittar i smyg fast de fallit för åldersträcket eller är underåriga? :)

    Fast nog finns det ju självreglering hos oss oxo, tex att man inte får sexa före man är gift o. sånt.

  18. Have you ever thought about including a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is fundamental and everything.
    But think of if you added some great pictures or videos to give your
    posts more, ”pop”! Your content is excellent but with pics
    and clips, this blog could undeniably be one of the very best in its niche.

    Fantastic blog!

Kommentera

