Gårdagens mat

Så här efter en helg med självsvält o. kulinarisk späkelse, som julen innebär, tyckte jag att det var dax att laga lite ordentlig mat igår. Så jag kockade o. fotade o. hade mig. Men sen, när jag hade ätit o. skulle servera härligheten åt er, drabbades jag av den stora tröttheten, vilket fick mig att sätta godsakerna i kylen tills idag.

Nåja, till saken! Det här ska man leta fram på Citymarket för att kunna förverkliga det som finns på bilderna.

Kycklingfiléer 900 gr. (I receptet stod det kycklingben. Men jag tycker att det är så jobbigt att äta en massa ben, så jag köpte filéer istället. När jag hade skurit dom i passliga bitar tyckte jag att det verkade som att det skulle bli för mycket. Så jag tog bort en tredjedel, vilket visade sig vara onödigt.)

Citron 1 st

Vitlöksklyftor 3 st

Soja 1 msk

Mango Chutney 1 msk

Salt 1 tsk

Peppar 1 krm

Potatisar 7 st (I receptet stod det 10. Men jag tyckte att det verkade alldeles för mycket. Så jag tog bara 7, vilket oxo visade sig vara för mycket.)

Morötter 4 st

Rotselleri 200 gr (I receptet stod det 250 gr. Men Cittari hade bara bitar på 200 gr. Så jag tog en sån, vilket visade sig vara helt passligt.)

Olivolja 1 msk

Rosmarin 1 msk

Oliver 1 dl

Tomnater 2 st

Paprika en halv

Vitt vin 1 dl

Allso, man cuttar upp filéerna i något man tycker är passliga bitar. Pressar citronsaften över köttet, cuttar upp, eller pressar, vitlöken som man oxo sätter med. Sen sätter man ännu till Mango Cutneyn, sojan, saltet o. pepparn. Det här blandar man sen om ordentligt. I receptet stod det att man inte ska glömma att tvätta händerna efteråt, något jag nog skulle ha fattat själv.

Sen skalar man, eller behandlar med sina nya handskar, potatisen o. sellerin, o. skär dom sen i kyftor. Morötterna skalar man oxo o. cuttar upp i passliga bitar. Det här slänger man sen ner i en långpanna, strör över rosmarinen, saltar, pepprar o. häller över olivolja. OBS! Här missar receptförfattarinnan rejält när hon inte skriver att man bör koka potatisklyftorna före. Av erfarenhet vet jag att man måste göra det när de ska in i ugnen, annars blir de inte mjuka. Jag kokade dom i ordentlig 5 minuter, o. det var nästan, eller det VAR, för lite.

Nåja, sen lägger man köttet ovanpå o. slänger in det i ugnen 15/225 (alltså 15 minuter i 225 grader, inte 225 minuter i 15 grader). Under tiden cuttar man upp tomaterna, paprikan o. oliverna. När det gått 15 min slänger man på dessa o. vinet o. kör hela härligheten i ugenen ytterligare 10 min. Et voila!

Jag är inte helt nöjd med slutresultatet. Det blev absolut för mycket potatis o. för lite kött. Smakerna från marinaden kom inte alls fram, o. så var allting för torrt, tyckte jag. När jag värmde upp det i stekpannan idag satte jag till lite matlagningsgrädde, vilket absolut förde helheten i rätt riktning. Men ändå, ändå är jag inte nöjd… Blir inga michelinstjärnor för det här.

Spelar: Going to California/Led Zeppelin

6 svar to “Gårdagens mat”

  1. oj va häftigt me dina bilder!! snyggt!
    men du, du ha väl ändå fatta att man int behöver ÄTA benen om man köper kycklingben? man blir ju lite orolig..

  2. tomaskarls Says:

    Loppan: Jo :) Men jag tycker i allmänhet att det är jobbigt att äta kycklingben, KÖTTET på kycklingbenen :)

  3. Det ser inte riktigt lika häftigt ut som Marias kycklingfrestelser … Smaken kan jag inte uttala mig om :)

  4. Då jag satt och läste det här igår stod min 11-åring och hängde över axeln på mig. Han tittade på texten ”another fuckin’ blogg” och sa: hur kan Tomas skriva så där, någon kan ju ta illa upp? Varpå hans ordentliga mamma brast i skratt, och gossen skyndade sig att säga att han för sin del inte bryr sig, men någon annan kanske… Det ser ut som att jag nått viss framgång i mina uppfostringsförsök :) (men låt texten för all del stå kvar :))

  5. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Hmm.. verdammt! Äntligen tog jag mig tid att läsa igenom ditt recept i hopp om att kanske få ett tips på vad jag själv ska laga idag.. och så avslutar du med att säga att det inte var någon höjdare.. I fortsättningen ska jag börja med att läsa från slutet då du slänger in dina recept.. ;)

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Nä, det var det inte :)

    Yvonne: HAHAHAHAHAHA!!!!! :) Dagens asgarv! :)

    Du får förklara åt honom att det ju är riktat mot mig själv, självironi. Ett tecken på att man har en viss distans till bloggandet o. inte tar det på för stort allvar :)

    Tank: Menar du att du litar på vad jag skriver :)

Kommentera

