Dagens citat

Jag hittade det här citatet av Oscar Wilde på en annan blogg, som oxo hade kopplat det till bloggande.

Och ja, jag hade nog inte kunnat säga det bättre själv. Det här stämmer precis in på bloggar o. anonyma skriverier på nätet.

”Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth.”



14 svar to “Dagens citat”

  1. Va? Tror du faktiskt det?

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jo absolut! Nu tänker jag alltså på folk som skriver anonyma bloggar o. kommentarer under pseudonym, som tex Mirakelmannen.

  3. …så du menar att Mirakelmannen visar den sanna bilden av personen som kallar sig så, medan personen när han uppträder som sig själv är allt annat än sanningsenlig och ger en förljugen bild av sig själv?

  4. tomaskarls Says:

    Yvonne: Nej, det menar jag inte.

    Jag menar att en anonym blogg, eller kommentar, ger en sannARE bild av den personen. Hur mycket det skiljer mellan den anonyma o. den icke-anonyma beror säkert på person, ämne o. tillfälle.

  5. Nu har jag mediterat och tuggat på dethär citatet ett bra tag men blir inte klokare för det. På ett sätt håller jag med men å andra sidan inte.
    Menar du det är lättare att vara ärlig (mot sig själv eller andra?) när man får vara anonym eller… Hjälp mig så jag förstår hur du tänker.

  6. tomaskarls Says:

    Kat: Jag menar att det är lättare att säga vad man VERKLIGEN tycker o. tänker när man är anonym. Således vara med sitt sanna jag.

  7. OK. Då är jag med. Hängde upp mig på detdär med ”mask” i citatet och spårade in på fel spår så att säga.

  8. Det här citatet hittade jag på bloggen.fi Vad säger du Tomas?

    ”Själv hör jag till gruppen fega toffelhjältar. Jag väger mina ord för att inte förlora de få vänner jag har. ”

    ”Fria tankar och åsikter existerar knappast, utan vi taktiserar och är dessutom kulturellt predestinerade till något sorts tänkande, men steget till verkligt fritt tänkande är långt. Såväl kunskapen om som tilltron till samhället ligger på en låg nivå, och åsikterna formas för att maximera antalet vänner.”

  9. tomaskarls Says:

    Kat: Hmm…

    hsg: Det ligger nog mycket i dom citaten tror jag, tyvärr. Sen varierar det ju från person till person. Vissa sticker ut mer än andra.

    Jag får ibland den känslan att vissa politiker väljer sina åsikter på basen av vad som kommer att ge dem flest röster. Jamenar, säg mig den politiker som går till val med att det måste sparas ordentligt i de offentliga finanserna?!

    Intressant ämne egentligen…

  10. Verkligen intressant ämne! Och tack för förtydligandet. Men jag ställer mig fortfarande tvivlande till om anonymiteten ger en sannARE bild av människan. Den ger EN version av NÅGOT hos den människan. På samma sätt som man inte till fullo kan hävda att en människas sanna natur kommer till synes då den människan är berusad, och i vissa fall förefaller ha genomgått en personlighetsförändring i takt med inmundigade drycker. Jag tror att man inte kan svära sig fri från sina yttranden, varken som anonym eller som berusad. Det som kommer fram under anonymitetens eller berusningens täckmantel ändå är något som finns undertryckt hos den människan. Människan är outgrundlig och kan varken förstås helt och fullt av sig själv eller av andra människor. Sen är det en annan sak att vanlig hyfs kräver att man inte alltid är 100% ärlig i alla situationer :) med hänvisning till de citat som hsg lyfter fram.

  11. “Man is least himself when he talks in his own person. Give him a mask, and he will tell you the truth.” Det var utgångspunkten. Det gäller således en persons uppfattning om sig själv och inget annat. Att vara sig själv och tala om vem man är, utan att förställa sig, skulle enligt Oscar Wilde ge en sannare bild om mannen får ha mask och vara anonym. Att människors självuppfattning kan variera så att vissa har alltför höga tankar om sig själv och andra sätter ljuset under skäppan är en annan sak. Vid vissa festliga tillfällen blir personer både rika och vackra det vet vi ju.

  12. Du kan ha rätt till viss del. Man vågar lättare framföra sin måhända icke så salongsfähiga åsikt om man är anonym och inte behöver stå för den åsikten face-to face med sina läsare/åhörare.

    Om man i verkliga livet börjar torgföra sina innersta tankar och åsikter är det lätt hänt att man bränner en del broar som man sedan av en eller annan orsak måste beträda. Det finns en del spärrar som vi har uppfostrats att slå på för att inte göra oss omöjliga i det sociala umgänget. På en anonym blogg eller som anonym kommenterare är det lätt att ignorera dessa spärrar.

  13. Hej! Känner mig lite träffad av att vara anonym, jag är inte så säker på att det är för min egen skull jag är anonym. Allt jag deltagit i på nätet förutom på bloggen gällande politik har jag skrivit både för och efternamn. I övriga ämnen använder jag farmor och på ngr här och där abuela.
    P.S. länken du levererade i min blogg funkar inte, men jag skall nog svara lite senare. Egentligen kunde jag gott skriva ut vem jag är, det kan ju hända att mng tror att jag inte står för det jag skriver. Vi får väl se.

  14. tomaskarls Says:

    Yvonne: Jag menar ändå att de åsikter man framför anonymt är mera äkta.

    Jag tycker att det är en annan sak det där med fylleriet, jag skulle inte sätta likhetstecken mellan flaskan o. masken.

    Sen brukar man ju säga att ”sanningen hör man från barn o. fyllhundar”, eller något i den stilen :)

    hsg: Jo…

    Kicki: Själv tycker jag ju att jag har en hel del rätt :)

    Farmor: Ja alltså, det var inte meningen som någon kritik mot anonyma skribenter. Jag har ju själv bloggat anonymt tidigare. Ibland är det bäst för en själv o. andra att vara anonym. Sen beror det ju på vilka frågor man tar ställning till, som du säger.

    Jag tvivlar inte på att du skulle stå för dina åsikter utan ”mask” oxo :)

Kommentera

