”Tipaton tammikuu”

Här i Finland är det populärt att köra en ”tipaton tammikuu”, en droppfri januari, eller i praktiken att inte dricka en enda droppe alkohol under januari månad. Man gör till o. med reklam för en droppfri januari i radio. Och det finns en webbsida som ska hjälpa en att komma igenom den en månad långa o. torra ökenvandringen. Man radioreklam ännu fast vi redan är i mitten av månaden. Antagligen för att ge folk styrka så att de inte faller i träsket o. tar sig en bastuöl eller ett glas vin.

För mig är det här med en droppfri januari nästan lika överdrivet som att medvetet dricka tills man somnar, alltså i klartext supa skallen av sig. Jag tycker att båda fenomenen visar på det osunda förhållande vi finländare har till alkoholen. Det påminner lite om hur religionen blir osund för människan när den blir för fundamentalistisk. Det är allt eller inget. En droppfri januari är bikten som gör att man med gott samvete kan dra huvudet fullt under resten av året.

Varför inte i stället propagera för ett ”krapulaton loppuelämä” (att resten av livet aldrig dricka så mycket så att man får krapula)?

no-alcohol2

9 svar to “”Tipaton tammikuu””

  1. Håller fullständigt med, jag kunde inte ha sagt det bättre själv :)

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Då var det ganska bra skrivet :)

  3. ha ha haaaa, morsan dillar på i år igen om sin tipaton, o ja svarar me tipallinen :-) D senaste va att hon int kund äta praliner me likör i :-D
    Tror ja ska guida hit henne o läsa ditt inlägg…räkna me fräsiga kommentarer….;-)

  4. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Suck.. spritfritt januari är det fånigaste jag hört på länge.. det snackas om det här väster om dig oxå.. När ska vi få ett mindre knepigt förhållande till alkoholen egntligen??

    Nu har jag precis kommit hem från jobbet, känner mig totalt sliten och tänker därför öppna barskåpet och ta och halsa i mig lite viina. Och.. ja Direktörn om du läser detta.. i morgon kommer jag för andra gången att vara full på jobbet.. :)

  5. tomaskarls Says:

    Loppan: Jag tycker att din morsa kunde unna sig likörkarameller :)

    Jag ska nog tåla hennes kommentarer :)

    Tank: Ta o. gör det hörrö! :)

  6. förrresten sa dom just på nyheterna att sininen lenkki fortfarande e suomalaisten suosikki. Int för att d hör hit men…
    natti

  7. tomaskarls Says:

    Loppan: Inte så förvånande :)

    Nati!

  8. Jag behöver inte bry mig om tipaton tammikuu då jag knappt tar några droppar annars heller:) Skönt att slippa den stressen åtminstone.

  9. tomaskarls Says:

    Kicki: Vilken stress? :)

Kommentera

