Sanningen om sanningen

De senaste dagarna har jag läst en massa i anknytning till den debatt som rasar i vårt västra granland Sverige just nu, nämligen den om Liza Marklund o. hennes böcker Gömda o. Asyl. Liza har alltså sålt sina böcker som ”sanna historier”, alltså inte baserad på en sann historia”, o. nu har hon blivit fast för att i själva verket ha hittat på stora delar. Jag har tänkt skriva något om det flera gånger. Men det känns som när man ska börja äta en Megahampurilainen på Hesburger. Man vet inte var man ska börja eftersom den är så stor. Hur man än gör kommer man att få majonäs i skägget.

Jag tänkte inte gå in på den historien nu heller, inte direkt. Men jag tänkte tipsa om det här inlägget på debattsiten Newsmill. Det talar ju för sig själv egentligen. Man börjar nästan må illa. Tomas säger vad jag tänker…

6 svar to “Sanningen om sanningen”

  1. Tankesultanen Says:

    Hon i bloggen kanske gör allt för att sänka Marklund.. har du tänkt på det?!? Böckerna Gömda och Asyl var bland de mest intressanta böcker jag läst.. den nu pågående debatten är nästan än intressantare..

  2. tomaskarls Says:

    Tank: Ja, jag har tänkt på det. Men det håller inte. Då skulle Marklund kunna försvara sig mycket bättre än vad hon gör. Jag antar att det är Antonsson tänker på nu.

    Sen angående Hermon, så finns det ju en polisutredning som har konstaterat att inget olagligt skett, vilket alltså Marklund påstått på tio sidor i Expressen. Snacka om att sänka någon!

    Jag tvivlar inte på att böckerna var intressanta, eftersom de till stor del var fiktion. Men då ska de inte säljas som ”en sann historia”. Då ska inte författarinnan i intervjuer, fram till nu, säga att allt är sant frånsett några detaljer. Basta!

  3. Förlååååååååååååååt om min blogg stressa opp dig. D va int meningen ju, baa blee så…;-)

  4. tomaskarls Says:

    Maria: Den hade jag förstås läst. Väldigt tunt med tanke på vad hon anklagas för tycker jag. Dessutom handlar det ju om två olika saker.

    Loppan: No hätä! Ingen tvingar ju mig att läsa :)

  5. Tankesultanen Says:

    Thomas, Thomas, Thomas.. man märker att du har valt sida.. om det så var Nyköpinspojken med de sotsvarta ögonen som skrev en artikel i bloggform på nätet och där tårdrypande berättade om hur han blivit smutskastad av Marklund, så skulle du direkt tro på honom. Bara för att du nu vill tro att Marklund gjort allt bara för PENGARNA, allt för att bli kändis..! Och att hon lever på att förpesta andras liv.. Och ja, rasist är hon oxå.. sotsvarta ögon.. usch! ;)

    Detta är en komplott mot Marklund, tro mig!! :)

Kommentera

