Borde man…

…söka hjälp innan det är för sent?

Jag öppnade kylskåpet cirkus en timme efter att jag varit o. handlat, o. det slog mig att något var fel med det jag såg.

Ok, det är mycket som snurrar i skallen just nu. RAM-minnet o. processorkapaciteten räcker väl inte till.

Spelar: The Outlaw Torn/Metallica

kylskap-0091

18 svar to “Borde man…”

  1. Jo, undrar just vilka läckerheter Tina Nordström skulle fixa till av den matkorgen? :)

    När det ser ut sådär hos oss brukar maken med martyrmin börja steka ett par ägg att lägga på brödet: ”Ja,it ha vi jo na anna…”

  2. jo jo duu, hör här, mosa fetaosten me mycke olivolja o svartpeppar i. bred d på reissumies, o on top tunt skivad gurka. Svingött!! tro mig, den här gången…

  3. tomaskarls Says:

    Kicki: Jag trodde nästan att du skulle säga: ”Undrad vilka läckerheter Tomas Karls kommer att fixa av det där?”. Nå, nu var ju inte det här hela sanningen. Det finns mer i skåpet. Men när man lägger brödet i kylskåpet känns det som att det klickar någonstans :)

    Loppan: Ok, ska testa det någon gång :)

  4. Tankesultanen Says:

    Visserligen är Reissumies stendött redan innan så det håller även i rumstemperatur i minst 3 månader.. men annars kan det vara bra att förvara brödet i kylen så håller det länge.. :)

    Imorrn ska jag jobba igen, men nu då det aftnas ska jag iaf passa på att fira sabbaten, shalom!! :)

  5. Jag gissar att det är all Metallica och Iron Maiden som du kört in i huvudet som till slut tagit ut sin rätt!

  6. tomaskarls Says:

    Tank: Ingen riktig fransman förvarar brödet i kylen, så inte heller jag :)

    Ken: Du gissar fel.

  7. Jag brukar ofta förvara bröd i kylen för att förhindra att det möglar på två dygn, så det var inget underligt i mina ögon. Men ok, Reissumies klarar rumstemperatur.

  8. :) men det finns faktiskt folk som BRUKAR ha brödet i kylskåpet. Fast det lär man inte ska ha, för det torkar fortare då.

  9. tomaskarls Says:

    Kicki: Jasså! Va köper du för bröd som möglar på två dygn? :)

    Jo, det var ju det som var grejen med bilden, att brödet var i kylen. Kanske folk inte uppfattade pointen om man är van att ha brödet där? :)

    Jag kunde inte göra annat än skratta åt mig själv när jag öppnade kylskåpet o. märkte att jag hade lastat in Reissumies i kylen utan att tänka på det :)

    Yvonne: Jag måste säga att det har jag aldrig hört om, o. då ska man betänka att jag har bagare i släkten :)

  10. Tex. fullkornsfranska möglar garanterat inom ett par dagar i rumstemperatur och då man rostar det innan det äts så märks det inte att det förvarats i kylen. Ibland tar jag det direkt från frysen (färdigskivat) och sätter i rosten.

  11. Tankesultanen Says:

    I mögeldebatten kan jag inflika att ”blattebrödet” som man kunde köpa på Stockmann i HFOR då man förr hälsade på en viss helsingforsare, sedermera pampes.., stoltserade med blå blommor i all sin prakt redan efter 2 dagar. Ett av de godaste bröden på marknaden men totalt okonserverbart. Förvarade man det i kylen höll det dock i upp till en vecka. Smaken förintades efter ungefär en vecka, men möglet förblev borta.

  12. tomaskarls Says:

    Kick: Jaha, det är något som gått mig helt förbi…

    Tank: ”Blattebrödet”?

  13. som äkta bagare kan ja bara tillägga:
    BRÖD SKA ÄTAS FÄRSKT!
    men ja kan gå me på kickis förslag om att ta d direkt ur frysen o rosta, då ska d dock ha frysits ner som helt färskt. Se siitä…

  14. tomaskarls Says:

    Loppan: Jo, det kan vi säkert vara överens om alla, att färskt är best case scenario. Men om man inte vill stiga upp kl. 0500 för att baka det dagliga brödet så måste man hitta på någå annat :)

    Jag tycker att det låter lite skumt det där att ta ur frysen o. sätta det direkt i rosten. Men det är ju jag det… :)

  15. Jag är alltid för de snabba lösningarna och dethär kom jag på en gång när brödet var slut och det skulle prompt vara te med smörgåsar. Kom på att jag hade skivat bröd i frysen, sen ner med det i brödrosten och vips så hade vi välsmakande rostat bröd på bordet! Ta det som ett husmorstips:)

  16. ”snabba lösningar”……………………………..

  17. Egentligen borde jag ha förevigat den gången jag hittade en tämligen nyinköpt skvallertidning i kylen. Men jag har bloggat om det iallafall :)

  18. tomaskarls Says:

    Kicki: ”Snabba lösningar”. Vart har du bråttom? :)

    Loppan: Hmmmm….. :)

    Kat. Det var snäppet värre än brödet. Men du kan ju glädja dig åt att den var nyinköpt :)

Kommentera

