Kvällens käk

För att fixa till Kvällens käk, som jag inte  egentligen har något namn på, så ska ni köa på Citymarket för dessa ingredienser.

3 kycklingfiléer

1 paket bacon

Svartpeppar

Salt

2,5 dl crème fraîche

1 dl grädde

0,5-1 dl parmesanost

1,5-2 msk Thai Sweet Chili sås

1 vitlöksklyfta

1,5-2 msk kycklingfond

Sen är det väldigt lätt att laga. Lättare än att stå i Citymarkets kö.

Anyway, man strimlar kycklingen o. baconet i passliga bitar o. bryner upp det. Saltar o. pepprar enligt eget samvete. Slänger sen ner det i en ugnsform.

Sen blandar man helt kallt ihop allt annat. Parmesanosten rivs förstås, o. vitlöken finhackas. Man kan varriera mellan CF o. grädden enligt önskemål. Mer grädde o. mindre CF=lösare slutresultat, o. tvärt om.

Sen häller man smeten över kycklingen o. baconet o. kör det i ugnen under 10-15 minuter på 225 grader. Serveras förslagsvis till Jasminris.

Det här kan jag verkligen rekommendera. Inget för fettskrämda förstås. Men det är ju bara lördag en gång i veckan, måndagen kommer varje vecka.

Spelar: Brother, My Cup Is Empty/Nick Cave

7 svar to “Kvällens käk”

  1. Handlar du kycklingfonden i kalvfondsflaska på CM också? ;-)

  2. tomaskarls Says:

    Anni: Din observationsförmåga imponerar på mig! Roligt att någon kollar på bilderna :)

    Något har klickat ordentligt för mig. Det måste bero på drogerna… :) Nä skoja bara. Jag tar förstås inga droger… :)

    Nämen usch va pinsamt!!!! :-/

  3. Hejsan, läser Maria 65 detta? maria från AFF? Hej, detta är engeltina som av en slump kände igen beskrivningen av dig! :) Long time no see.

    Hoppas du ser detta.

    Tack Thomas för lånet av plats, att försöka få kontakt med en nätvän från förr. :)

  4. Förlåt, jag fick fel adress i förra inlägget. Tack igen Tomas för platsen :)

  5. tomaskarls Says:

    Tina: Jo, det är nog en Maria65 som läser min blogg.

    Men jag hängde inte riktigt med vilken beskrivning du syftar på. O. av nyfikenhet måste jag fråga hur du hittade min blogg? :)

    Du får så hjärtans gärna låna min blogg! :)

  6. Det blir sådär förstår du, när man varken kan läsa, skriva eller räkna ordentligt – att man tvunget måste kolla bilderna. ;-)

  7. tomaskarls Says:

    Anni: Men du läser ju ganska bra! :)

Kommentera

