Revy

Jag var med de andra jobbsökardagisbarnen o. personalen o. kollade på Smedsby UF:s revy ikväll.

Länge sen man var till den UF-lokalen. Senast det begav sig var det i helt andra ärenden.

På tal om revy…

11 svar to “Revy”

  1. Var det inte just den ”sommarstugan” som de facto brann upp, Balmoral alltså? Kan ha fel.

    Det värsta är att det man inte alltför sällan träffar på människor som beter sig som Hasse i sketchen. Tar över och trumfar över. Gillar inte det.

  2. 88-ÖRESREVYN på Restaurant Skeppet i Värtanhamnen 1970: En revy fullproppad med klassiker så som ” Jag säger bara en sak – Roger Moore”, ”Då slår jag dom med min batongen” och ”Palme och Geijer – fina grejer” blandat med sångskatterna ”I stetsonhatt”, ”Pumpapa” och ”Allting drivs med elek-tri-ci-tet”. Det var väldigt svårt att få biljetter till revyn men till slut lyckades vi få tag på biljetter. De var bara tre personer på scenen som de byggt uppe under taket ovanför dörren till köket. Hasse, Tage och den begåvade jazzpianisten Gunnar Svensson. Det var en oförglömlig kväll på den enkla hamnkrogen.

  3. tomaskarls Says:

    hsg: En klassiker in deed! Fast den spelades 4 år före jag föddes har jag hört ”Roooger Moooore…” o. ”En spik i foten…” under hela uppväxten :)

    Jag gillar oxo Lindeman-sketcherna med Hasse o. Tage. Om jag förstått det rätt är de improviserade. Min favorit är den som går UNGEFÄR så här.

    Tage: Jahaa, Valfrid Lindeman, du är alltså gåsfarmare!

    Hasse: Jess!

    :)

  4. Restaurang Skeppet hade en mellanvägg som delade lokalen i två lika stora delar. Det var en enklare avdelning där alla ville sitta för Hasse o Tage hade ordnat det så att man satt vid långa bord och fick maten i en Unika Box. Det är en svart papplåda som en skokartong med remmar som var vanlig för hamnarbetarnas smörgåsar och mjölkflaska förr i tiden.

    Ett nummer var en allsång på ” I en klosterträdgård” De båda sidorna skulle medverka i den genom att väsnas på olika sätt genom att stampa i golvet, klinga med besticken i glasen. Den enklare avdelningen leddes av ”min något lumpnare kamrat” som Tage kallade honom. Vi hade nog inte förstått då ännu att det var Tage som stod för de bästa formuleringarna i texterna. Därför var Hasse mer populär.

    Efteråt var det en kort stund dans, som det hette i programmet. Alla var glada och det var en del kändisar i publiken. Östen Warnerbring dansade där med sin fru, minns jag. Han är väl värd att minnas.

    http://www.warnerbring.com/index1.htm

  5. tomaskarls Says:

    Kat: Oj! Jag glömde dig under förra svarsrundan! :)

    Nääää…. Nu vet jag inte vad du talar om för sommarstuga som skulle ha brunnit?! Smedsby-lokalen har inte brunnit. Tänker du på Karperö? För den brann väl?!

  6. Hur i allra … kunde du glömma bort mig. Oförlåtligt.

    Har du alls lyssnat på sketchen du la in? Isåfall skulle du veta varför jag talade om brinnande sommarstugor.
    Men jag kollade, det var inte Balmoral utan Windsor Castle.

  7. tomaskarls Says:

    Kat: Jag vet inte va fan som har brunnit…

  8. tomaskarls Says:

    hsg: WP hade av någon anledning kategoriserat din andra kommentar som spam. Men nu är den publicerad.

    Låter som en trevlig revyupplevelse :)

  9. Windsor Castle :)

  10. tomaskarls Says:

    Kat: Jasså det :)

  11. WOW just what I was searching for. Came here by searching
    for california.

Kommentera

