Vrede

Inatt drömde jag att jag var arg, riktigt skitförbannad, pissed off. I drömmen gömde jag inte vreden, låtsades inte som inget hänt, utan levde ut den. Till skillnad från verkliga livet alltså.

Jag vaknade med en enorm lättnadskänsla. Inte lättad för att det bara varit en dröm, utan… Tjaaa, säg det. Men lättad var jag.

Vreden är vår mest missförstådda känsla vill jag påstå. Inte för alla, men för många. Inte sällan ses den som ful o. destruktiv. Men egentligen är den ju högst mänsklig.

4 svar to “Vrede”

  1. Fråga vem som helst som jobbar i kundtjänst vad de tycker om vrede :)

  2. Tankesultanen Says:

    Exakt.. de Funes i gammfranska filmer är vreden personifierad. Han stänger inte in den utan låter den svämma över alla kanter. Han dog dock av en hjärtattack förorsakad av för mycket stress och högt blodtryck..

    Jag är pissed off, skitförbannad, över att du inte kommit på besök än fastän du lovat komma innan du börjar jobba! Apan i ögat! Jägarbiffars bananers in i det innersta glödheta!! ;)

  3. ”The man who is angry at the right things and with the right people, and, further, as he ought, when he ought, and as long as he ought, is praised” (Aristotle, Nicomachean Ethics). Stå på dig, annars gör någon annan det!

  4. tomaskarls Says:

    Ken: Jobbar man med kundservice så ska man inte leva ut vreden när man jobbar. That’s for sure!

    Tank: Oui! C’est ca!

    Yvonne: Det var bra sagt! Nästan så att jag hade kunnat säga det själv.

Kommentera

