Det går åt helvete

Det är inte direkt någon nyhet att vi är inne, o. antagligen på väg längre ner, i en lågkonjunktur. Men gårdagen konkretiserade problemen på ett väldigt obehagligt sätt här i regionen. Speciellt tänker jag på hemkommunen Oravais där väldigt många arbetar på Mirka, antingen i Oravais eller Jeppo.

Det här gör ju inte direkt att framtiden känns ljusare när man är arbetslös. Men, vi snackade om det här på jobbsökardagiset för någon dag sedan o. kom fram till att det antagligen är värre för de som redan har ett jobb. Antingen lever de i en stor ovisshet om hur det blir med jobbet, eller så har de redan drabbats. Omställningen blir stor för dem. Själv är man ju redan nere i träsket. Same shit, same shit…

Näfyfan, jag skriver det här på jobbsökardagistid. Jag vet att åtminstone en av dagistanterna (eventuellt fler) läser bloggen. Därför ska jag sluta babblet här för den här gången, så kanske jag minskar risken för repressalier.

15 svar to “Det går åt helvete”

  1. Och då heter det att vi i Finland har det bättre än i många andra länder. Det gäller tyvärr inte (svensk-) Österbotten. Kan jag inte tro iaf.

    Nu gäller det att tänka kreativt och spruta ur sig företagsidéer. Börjar tappa tron på att man skall hitta någon anställning längre. Alltför stor konkurrens om platser plus att företagen blir försiktiga i allt de tar sig an.

  2. tomaskarls Says:

    Ken: Själv är jag nog övertygad om att Finland är ett av de länder som drabbats lindrigast. Svenska Österbotten har knappast drabbats värre än andra delar av landet. Det är bara det att det blir så mycket verkligare när folk o. företag i ens närhet drabbas. När skogsindustrin tidigare sanerat i finska Finland känns det så mycket mer avlägset.

    Börjar du tappa tron på att hitta anställning? Hur många jobb har du sökt? :)

    Men ja, nu är det tid att grunda företg om man har någon bra företagsidée o. kan få finansiering!

  3. Mitt problem med anställning är främst den att det tycks vara så att företag är ena tråkiga ställen att jobba på och alla jobb de anställer är likvärdiga med en seg och utdragen död. Mental sådan dock, inte fysisk död.

    Tyvärr är man ju lika tråkig som företagen själv också så det finns väl inga roliga jobb. Och roligt vill man ju ha om man spenderar åtminstone 1/3 av dygnet med det och ställer fritid och familjeliv efter pengaihopskramlandet.

  4. tomaskarls Says:

    Ken: Sånt är livet! Det mesta är transportsträcka. Det gäller att hitta något meningsfullt att pynja med under tiden man kör den :)

  5. D kan väl åtm va different shit ?
    så d låter liite intressantare lixom…
    var e din positiva sida ida tomas??? ;-)

  6. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Hmm.. jag kanske får vara glad över att jag jobbar ”i blod”..! Så länge människor döden dör behövs en superkompetent siffernisse som är noggrann, ordningssam, kan ha många bollar i luften och är en fena på att hjälpa folk i nöd. ;) Men värst vad Cheb Ken lät surmulen och negativ i dag då.. det är aldrig omöjligt att få jobb ju, även om det just nu inte kan vara så kul att bli utan jobb förstås.

  7. dagistanten Says:

    Skriv på du! Sån’t här kan väl snarast betraktas som ett led i jobbsökarprocessen!

  8. tomaskarls Says:

    Loppan: Min positiva sida sitter här bredvid mig :)

    Tank: Har du blivit slaktare? :)

    Dagistanten: Har du hört ordspråket: ”Ger du Fan lillfingret, så tar han hela handen”? :)

  9. dagistanten Says:

    Kanske du vill ha mitt jobb också? Kunde passa dig. ;)

  10. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Que? Bloggar du på din söka-jobb kurs??!? Betalar Petri i Uutsjoki för att du sitter och bloggar då du egentligen borde söka jobb? Anna mun kaikki kestää! jag säger bara.. tämä mies on fifflari!!!! ;)

    Men du har väl hört om RealdataEntry.com? Heltidsjobb och halvtidsjobb finns. Och NewSkin! Inom ett år ligger du med paraplydrink i handen i Thailand.. alternativt utblottad med paraply i handen..

  11. tomaskarls Says:

    Dagistanten: Kanske det?! Fast jag skulle nog tillämpa en striktare linje i de utmaningar du för tillfället brottas med. Mer detaljerat än det ska vi väl inte ta det här :)

    Tank: Det var första gången o. det berodde på att jag varken kunde läsa bloggar eller skriva här hemma på morgonen.

    Dessutom betalar Petri ganska dåligt :)

  12. Tankesulan: Jag lät väl inte negativ? Det var ju ett tjo-och-tjim påstående! Äntligen har jag upptäckt att det inte spelar någon roll var jag jobbar för jobbet kan ju ändå inte göra mig lycklig.

    (Nu Tomas tänker jag smyga in förkastlig reklam för min egen blogg men med allt som livet kastar på dig så är det här bara småpotatis ändå ;-) Du kan ju alltid radera kommentaren.)

    Kolla in klippet Lost Generation som jag länkade till idag så ser du hur prioriteringarna skall vara.

  13. tomaskarls Says:

    Ken: Jag har ju redan puffat för din blogg på inläggsplats, så varför skulle jag radera en kommentar för att du tipsar om din blogg?! :)

  14. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    Cheb Ken: Helt rätt.. det är bara dina tankar som kan göra dig lycklig. Och flaskan på kort sikt. Jag såg nog vad du kallade mig för och jag misstänker det var med flit.. ;) Hur går det med jobbsökandet? Och med ”gradun”? Fortf typ 20 sidor kvar??? Moahaha. Lol. Asg. MDR.

    Såg förresten filmen De ofrivilliga med en kompis i fredax.. och bredvid mig satt en kille som helt på allvar sa LOL då ngt var kul.. *suckar*

    Ha en bra sabbat Carlos och Kenmeister!! Shalom!

  15. tomaskarls Says:

    Tank: ”Tankesulan” *antecknar*. Kan komma väl till pass :)

Kommentera

