Blomman

Den här bilden säger ganska mycket om mig.

För det första ”glömmer” jag att vattna blomman ända tills den håller på att möta sin skapare. Visst ser jag att den blir hängigare o. hängigare, o. gulare o. gulare. Men det tänder inte. Tyvärr visar bilden inte just det här, men ni kan ju föreställa er.

Sen mitt i allt tänder det. ”NU ska jag vattna blomman!!”. Då tar jag först en kaffekanna o. häller på, inget händer. Då hämtar jag en till. När jag kommer tillbax ser jag att det har börjat sippra ut vatten på blomfatet. Jag avvaktar en stund tills flödet avstannat, o. konstaterar att det ryms mer. Så jag häller hälften av den andra kannan. Konstaterar att flödet inte börjat på nytt, o. drar därav slutsatsen att hela den andra oxo ryms o. häller dit den. Men jag ”glömmer” att det uteblivna nya flödet berott på en viss fördröjning när vattnet rinner ner. Men när vattennivån i fatet stiger är det försent. Då är det bara att stå o. se på o. be en bön att det slutar.

Sen när vattnetnytan har formen av en båge o. ytspänningen antagligen kommer att brytas när som helst, så springer jag efter kameran för att kunna blogga om det i stället för att springa efter en trasa o. några gamla tidningar.

Spelar: Besoin de la Lune/Mano Chau

blomman

8 svar to “Blomman”

  1. Så mycket kan du ju inte vattna på en gång! Inte att undra på att du håller på och tar livet av den. På vintern kan man gott och väl vattna bara en gång i veckan om inte blommorna står ovanför ett element, men då kan du ta ungefär en halv liter på en så stor blomma som du har. Det är ju inte meningen att det ska stå vatten på fatet någon längre stund.

  2. tomaskarls Says:

    Kicki: ”Så mycket kan du ju inte vattna på en gång!” No shit Sherlock!!! :)

  3. D e braaaa me bloggar :-)
    Du påminner mig om mor min i ditt blomskötande…

  4. Ha ja int allti sagt att d e braaa me bloggar o en liten (ja skrev liten) bloggiver e en sund bloggiver…
    Du påminner mig om både min mor o min son me din blomskötsel ;-)

  5. Nu är jag inte med, men du kan kanske förklara för en okunnig:) Två kaffekannor??

  6. Därför har jag bara en levande blomma kvar och en döeende.

  7. tomaskarls Says:

    Kicki: Ja, alltså, jag menade att du påpekar det uppenbara. Att man inte kan vattna så mycket :)

    Men blomman ser väldigt pigg ut idag! :)

    Maria: Jag har faktiskt fyra levande. Men tre av dem behöver vatten väldigt sällan :)

  8. tomaskarls Says:

    Loppan: Precis, den ska vara sund :)

Kommentera

