Blomman II

Jag har två exemplar av en blomma som inte är som vanliga blommor. Den växer inte i jord utan i bark. Vätan får den från den fuktiga barken. Detta innebär att man inte kan vattna den på samma sätt som andra blommor, utan man måste ställa den i vatten med jämna mellanrum så att barken får dra i sig fukt.

Jag minns inte vad den heter längre fast Mr J. upplyste mig om det en gång. En orkidé borde det vara iaf.

Anyway, det är lättare sagt än gjort att få den att stå i vattnet. På grund av, eller tack vare (välj själv), barkens flytkapacitet lyfts krukan upp, vilket gör att den stjälper.

Bött, if there is a will there is a way!

vattenblomma-0081

7 svar to “Blomman II”

  1. Hat-Loppan Says:

    Ja HAATAR ditt spamfilter!!!

  2. Tankesultanen Says:

    Du är en riktig problemlösare, mannen!! :) Kan du behöva i ditt kommande yrke.

    Tackar för ett trevligt mejl!! Jag har slutat lova något men jag skall förska plita ner några rader imorrn innan syrran hälsar på! Nu s kalja dock bege mig ut på en öl i fredagsnatten. Hoppas du får en skön sabbat, så jävla gött att du fått jobb!! Skål! :)

  3. tomaskarls Says:

    Hat-Loppan: Det är förståeligt.

    Tank: NEJ! Du ska hälla upp en treubbel whisky o. svara på mejlet NU inte SEN!!! :)

  4. Mina två orkidéer klarar sig bra i vanlig jord och med vanligt vattnande uppifrån, men det beror bara på att jag inte visste att de ska växa i bark. Följaktligen planterde jag om dem i vanlig ordning och det går tydligen hur bra som helst.

  5. tomaskarls Says:

    Kicki: Kanske det beror på vilken typ av orkidéer det är?!

  6. Nja, det tror jag inte och mina ser ut som den på din bild. Kom på mitt misstag då jag såg ett TV-program där man visade hur man ska hantera dem.

  7. tomaskarls Says:

    Kicki: Hmmm…

Kommentera

