Saunalahti prepaid

Jag lyssnar ofta på radio när jag pynjar på här hemma. Det är kommersiell radio som mellan skitsnacket o. musiken sänder reklam. Såu faar såu good!

Just nu kör Saunalahti en intensiv kampanj i radio. Man gör reklam för sitt pre-paid erbjudande, alltså att man betalar i förkott för den tid man kan tala i stället för att tala o. sedan betala.

I radioreklamerna är budskapet det här: ”du talar ett viktigt samtal o. det avbryts pga att din taltid tar slut, därför borde du ha haft ett prepaid kontrakt”. Det har illustrerats med olika exempel, men summan av kardemumman är att den som talar i telefon blir utan taltid mitt i ett viktigt samtal, o. det skulkle hon/han inte ha blivit med Saunalahti pre-paid.

Men hallå!!!!!!! Är det inte just det som händer när man HAR ett pre-paid abonemang?! Du har köpt taltid för 20 eskon o. talat upp 19. Sen ringer man till läkaren för att beskriva besvärande symptom i hjärtat o. sen dör linjen pga brist på taltid. Det är ju att göra reklam direkt MOT pre-paid, för det skulle ju inte hända om man hade ett vanligt abonemang.

Eller……..???? Har jag missat något viktigt här?

Spelar: I Let Love In/Nick Cave

6 svar to “Saunalahti prepaid”

  1. Jag har tänkt samma sak – det är något som brister i logik i de där reklaminslagen??? Enda orsaken till att det skulle kunna hända med ett vanligt abonnemang är väl om man har någon spärr med ett kostnadstak.

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Just det! Har man ett vanligt abonnemang så är ju sannolikheten minimal att ett samtal bryts av sådär. Däremot finns det en stor risk för det om man har prepaid.

    Tur att du tänkt på samma sak. Efter att jag hade skrivit inlägget började jag fundera på om jag totalt missuppfattat något :)

  3. Tankesultanen, bakisgrubblande.. :) Says:

    Eeh.. märkligt.. är ni säkra på att ni förstått saken rätt? Dina finskkunskaper har väl aldrig varit så goda haha!?? Eller är Sauhalahti Pre-paid avsett för barn och ungdomar? För dem är det väl inte allt för ovanligt att de har kostnadstak för abonnemangen eftersom det är föräldrarna som ofta betalar den annars kanske allt för dyra slutnotan.

    Då är ju kontantkort bra.. fast logiken stämmer ändå inte.. vad f-n, jag fattar inte.. Förr hade jag abonnemang och då behövde jag aldrig bekymra mig om att mitt samtal skulle avbrytas. Numera har jag kontantkort och ”lever i ständig rädsla”..!! ;)

    På tal om inget kan jag informera dig om hur dyrt det kan bli med mobil.. ringde en polare i nästan 30 min häromdagen.. österut.. jag hade 280 kr på kortet.. följande dag då jag hade ringt ngt kortare inrikes samtal och kollade.. ja, då hade jag 110 kr! Det är en riktig kärleksförklaring att ringa mobilt utomlands till ngn.. :)

  4. tomaskarls Says:

    Tank: Själv var jag inte 100. Jag tänkte att jag kanske hade missuppfattat något. Men nu när Yvonne har ställt sig bakom min teori är dess riktighet ställd bortom allt tvivel. För Yvonne är nästan doktor. Yvonne har sjuk koll på mig. Yvonne kan inte ha fel. Om Yvonne ritat en karta o. den inte stämmer med verkligheten, så är det terrängen som ska ändras. För Yvonne kan inte ha fel :)

    Oavsett för vem det är tänkt, så finns det ingen logik i att marknadsföra prepaid på det sättet.

  5. Som jag tänkt reklamen de få gånger jag hört det är att skulle personen haft just detta bolags förbetalda abonemang i stället för det som de i använder i samtalet så skulle prisskillnaden gjort att de kunde ha talat i de avgörande 2 sekunderna längre.. Sen hur många minuter längre man kunde ha betalat med ett sk vanligt abonemang ska man väl inte tänka på :)

  6. tomaskarls Says:

    Janne: Så är den antagligen tänkt oxo.

    Men själv tänker jag på precis det som händer i reklamen när jag hör ”prepaid”. Nämligen att ett samtal kan brytas pga att pengarna är slut just när det inte får :)

Kommentera

