Tårtan

Idag var min sista dag på jobbsökardagiset. Det firade jag med att bjuda de andra barnen o. personalen på egenhändigt tillverkad gräddtårta, på temat hallon.

Jag måste erkänna att det var mera jobb än jag trodde att laga tårta åt 25 pers. I alla fall tog det längre än vad jag trodde. Kan ju oxo ha något att göra med att jag envisades med att fotografera spektaklet. Jag försökte oxo fota personalen men de ville absolut INTE vara med på bild. Slipp då! :)

Två saker har jag lärt mig om tårtlagning idag. För det första, när man tror att man fuktat den tillräckligt så ska man fukta den ÅTMINSTONE lika mycket till. Som tur var hade jag gjort alldeles för mycket vaniljsås, vilken kunde användas för att hälla över bitarna. För det andra, det är knepigt att använda Gelatin. Jag fattade inte att det ska kallna ordentligt innan det stelnar. Så jag tvingades lämna bort det. Det var först när tårtorna var uppätna o. disken bortdiskad som gelatinet började få den konsistens det ska ha. Men tanken var god.

Det var inte helt utan vemod som jag slutade på jobbsökardagiset idag. Det är ju ändå ungefär sex månader o. sex dagar sen jag började där, med ett avbrott på en o. en halv månad. Man har hunnit börja känna folket där o. så… Men, syftet med att gå dit är ju att slippa därifrån så snabbt som möjligt. Så missförstå mig nu inte, jag är VÄLDIGT glad åt att få börja jobba på Iso W.

9 svar to “Tårtan”

  1. Oj, d va kul! älskar ditt spritseri (missförstå nu INT d där vem som än kan tänkas läsa….)
    Påminner mig om gångerna ja hade manolis me mig ti skolan o baka ;-)

  2. dagistant Says:

    Riktigt goda var tårtorna och vi kommer nog att sakna den glade bagaren! Lycka till på IsoW!

  3. Tankesultanen Says:

    Oui, imorrn är det den stora dagen ( http://www.youtube.com/watch?v=IOOCoJ-du_4 ), för då ska jag avsluta bokslutsåret och börja det nya.. nej, skoja ba.. Lycka till imorrn, brorsan!!! :)

  4. Lycka till!

  5. Vad duktig du var med både tårttillverkning och spännande tårtfilm :) Men du dränkte väl inte tårtorna med outspätt saftkoncentrat? Lycka till i morgon!

  6. Grattis till nya jobbet!

  7. tomaskarls Says:

    Spammlotta: Ha, ha…. Så jag är på samma nivå som din nu sjuårige, då ännu yngre, son när det gäller spritsning :) Men när det gäller att laga strutar av smörpapper tror jag att jag klår honom :)

    Dagistanten: Jag gillar den filmen :)

    Tank: Tack för det! :)

    Kat: Tack! :)

    Yvonne: Nåneeeeeeeee…. Klart jag inte gjorde :)

    UuPee: Tack för det! :)

  8. Använd dan sukkers gele socker till tårtorna nästa gång. Är bären frusna så stelnar det på ett nafs hälsningar kocken som kockar

  9. tomaskarls Says:

    Veronica: Ok, tack för tipset! Men jag hoppas att det dröjer länge innan jag behöver göra en avskedstårta igen :)

Kommentera

