Fredagsnöten

Nu ska jag ge er något att funtsa på så här på fredag kväll.

Varför kommer det inte rimfrost på bilfönstren som vetter mot trottoaren?

Varje morgon den gågna veckan har jag fått skrapa rimfrost av bilrutorna före jag susat iväg till Runsor. Men det lustiga är att det det är bara framrutan, rutorna som vetter mot gatan o. bakrutan som är nerisade. De som vetter mot trottoaren är så gott som isfria. Bilen har stått på olika ställen, men ändå samma fenomen.

Hsg, jag har speciellt stora förhoppningar på att du löser detta mysterium :)

isbil21

15 svar to “Fredagsnöten”

  1. aaahahahahahaah, tack för den bilden! tack vare den e min screen nerslabbad nu för ja bara fruuusta ut ett kauhee garv. Fan va fräckt!

  2. men men men, d där me isen….d måst ju va så att d e varmare på den sidan juu, husena värmer ju, elä någo….känner mig otroligt slug när ja skriver d här…..hmmm
    trevli helg!!!

  3. tomaskarls Says:

    Ingen is: Jag får en sån där lugnande känsla när jag vet att du inte ansvarar för vår värmeförsörjning :)

  4. Det beror nog på strålningsvärmen från huset, precis som ingen is funderar.. Bira på lö-kväll???

  5. tomaskarls Says:

    Greven: Njaaa, jag är ganska skeptisk till värmestråling-från-väggen teorin. Tomas Tvivlaren, typ. Jag har svårt att tänka mig att en tegelvägg skulle avge så mycket värmestrålning att den på typ 1,5-2 meters håll skulle hålla rutorna isfria. Men va fan, det finns mycket annat oxo som jag har svårt att tänka mig som de fakto finns :)

    Vi hörs!

  6. Det finns bara värme kölden finns inte. Värmeenergi finns överallt och den rör sig mot det som har lägre temperatur. Det sker genom ledning, strålning eller konvektion. Luftens relativa fuktighet d.v.s. förmåga att innehålla fukt minskar med sjunkande temperatur. Då den uppvärmda bilrutan och dess omgivande luft svalnat och temperaturen sjunkit till daggpunkten fäller luften ut fukt på glasrutan och fukten fryser till is. De bilrutor som änder så att de strålar mot rymden t.ex. vindrutan kyls ned snabbast, blir kallast och transporterar bort mest värmeenergi från bilens kupé. Utstrålning är ett fenomen som visar sig tydligast en stjärnklar natt. Globala uppvärmningen om den finns beror på att utstrålningen har minskat i förhållande till instrålningen från solen. Den kan också bero på att solens aktivitet ändras.

  7. tomaskarls Says:

    hsg: Amen to that! :) Jag tolkar det som att inge is o. Greven var in på rätt spår. Bara det att det inte är väggen som strålar värme, utan att det strålar mer värme från vindrutan än från de rutor som vetter mot väggen?!

    Så jag är skyldig ingen is/Loppan o. Greven en lite ursäkt då. Men bara en liten. Såri…. :)

  8. Samma sak inträffar ju om man har bilen i en carport eller ett öppet uthus och nu fick vi förklaringen på det också.

  9. tomaskarls Says:

    Kicki: Jo, just det. Snart kan jag döpa om den här bloggen till ”Kunskapsbloggen” :)

  10. jävvvlar, NU känner ja mig o-blond:-D

  11. tomaskarls Says:

    Loppan, eller cool cooler som du kallar dig nu (jag har börjat genomskåda dina kameleont nick :) Även en blind höna kan hitta ett frö :)

  12. Lavemang™ Says:

    Så om jag förstod dett rätt:

    ha inte på någon värme i bilen så behöver du inte heller skrapa rutorna nästa dag!

  13. BLIND HÖNA…d va d värsta, men ett nytt smeknamn e aldri fel. Kärt barn har många namn ju…

  14. tomaskarls Says:

    Lavis: Ja så förstår jag det oxo…

    Brills e bäst: Ja du har väldigt många namn… :)

Kommentera

