Moderna myter

I tisdax, tror jag det var, hörde jag senast en predikant av en modern myt. Det var i TV-Nytt (21 minuter framåt i programmet), det var det nog, som en studerande ondgjorde sig över regeringens planer på att få folk att bli klara från universiteten snabbare. Det här motiverade han med att arbetsgivarna uppskattar att man engagerat sig i någon sudentförening under studietiden. Därför skulle det alltså vara motiverat med möjligheten att studera längre.

Men det där stämmer ju inte!!!” Tänkte jag där jag satt i min soffa. För precis så där resonerade jag under min studietid, o. det var en utbredd uppfattning bland andra aktiva. Men jag har aldrig, nej det har jag faktiskt inte, märkt något tecken på att mitt engagemang i Östebottniska Nationen skulle ha haft någon betydelse när jag sökt jobb genom tiderna. Inte heller har jag hört att det skulle ha haft det för någon annan. Jag minns till o. med att jag i början av min studietid frågade av en, då i arbetslivet varande snubbe, om han haft nytta av sitt engagemang o. han svarade rakt av: ”Nej!”. Rätta mig gärna om jag har fel!

Missförstå mig nu inte! Jag säger inte att studentföreningar o. engagemang i dessa är något dåligt, det är de inte. Tvärtom, det är väldigt berikande för livet, o. själv ångrar jag inte en sekund att jag var aktiv i ÖN. Det har givit mig mycket. Men man måste se det för vad det är, pleasure…

5 svar to “Moderna myter”

  1. Du har nog rätt, det är ingen merit i arbetslivet.

    I anknytning till detta ämne kan jag passa på och ondgöra mig över beslutet att höja pensionsåldern. Varför hålla gamla gaggiga människor i jobb då unga går arbetslösa?

    Varför kan man inte satsa på att få ut ungdomarna i arbetslivet tidigare? Nu ska det vara mellanår efter studenten och det ska vara utlandsvistelse och annars bara resor för att förverkliga sig själv.. Vem f-n hade råd med sånt förr? Det var bara att se till att bli klar från högskolan och få ett jobb snarast, för då fanns bara en symbolisk studiepenning (70 mk/mån) och resten var studielån, som inte heller var så hävt (4800 mk i året ).

  2. Mja. Beror rätt mycket på arbetslivet man siktar in sig på. Om jag inte varit aktiv i studentföreningar eller ett år på kåren hade jag knappast fått mitt nuvarande jobb som tjänsteman på en studerandekår. Mina studier hade inget som helst att göra med kårpolitik eller politik överhuvudtaget. Sen är det väl också en skillnad på hur man engagerar sig. Och så kan man ju tänka sig att aktiviteten resulterar i viktiga kontakter. Kontakter man också har nytta av efter studietiden.

  3. tomaskarls Says:

    Kicki: Jag håller med om att det är fel att höja pensionsåldern.

    Angående mellanåret efter studenten så tycker jag inte det är något fel med det. Om man jobbar eller gör något annat vettigt dvs. Jag tycker att folk stressas för mycket i den åldern.

    Angående utlandsvistelser o. resor så är det väl ett tecken på att vi har fått det bättre här i landet. Det ser jag inte heller något fel med. Jag tycker inte om den här ”När jag var ung kunde jag inte… Därför ska ingen kunna nu heller” attityden. Saker o. ting ändras ju. Och NEJ, jag tycker inte att mellanår, utlandsvistelser o. resor för unga ska finansieras med höjd pensionsålder.

    När det börjar: Mjo, självklart finns det undantag! I ditt fall är det ju förstås en merit att ha varit aktiv. Jag menade inte heller att det skulle vara någon nackdel, men att fördelarna tenderar att överdrivas.

  4. Jag missunnar inte ungdomar att ha det bättre nu än på vår tid, men i skenet av den ekonomiska krisen tycker jag det är fel att unga, energiska människor slösar bort sin kapacitet på onödigt ”jyklas” medan gamla, orkeslösa pensionsfärdiga med våld ska hållas kvar i jobb för att få landets ekonomi på fötter. Då är det något fel på de politiska styrinstumenten.

    Tror inte att de unga stressas mera nu än förr, utan defacto har studenten blivit lättare numera då man tex. ska välja två realämnen att fokusera på och kan välja att skriva om flera gånger och höja vitsord. Ej heller tvingas de ha muntliga tenter i samtliga ämnen före skrivningarna vilket var kutym förr.

  5. tomaskarls Says:

    Kicki: Ja, jag håller med om att det är dumt att höja pensionsåldern.

Kommentera

