Walkabout

Precis som jag skrev att jag skulle göra så gick jag en sväng i det vackra vintervädret igår för att leta efter mystiska o. intressanta fenomen i världen vi lever i.

Några riktigt mystiska fenomen hittade jag inte, så hettsa inte upp er nu. Men dock några halvmyskoga grejer.

För det första den här, som ju rent spontant för tankarna till något tempel. Där står den bara mitt i parken som ligger väster om Strampen, o. man kan fråga sig vad det är. Efter en stund kom jag fram till att det är some kind of mutherfucking biljettförsäljningsstånd. Ett väldigt pråligt stånd för att sälja lite biljetter må jag säga. Men, det mysiska är till vad man ska sälja biljetter? För runt omkring ligger bara en massa park. Hmmm…

vinterdag-020

Sen när jag kom ner till stranden fästes min uppmärksamhet vid något som jag gissar var ett el-skåp. El-skåp i sig är ju inte direkt mystiska utan det var de metoder El-verket använder för att förhindra annonsering på sina el-skåp. Man känner direkt att El-verket menar allvar med sitt annonseringsförbud när man har Darth Vader som beskyddare för sina el-skåp. Hmmm…

vinterdag-035

Sen, efter att ha stött ihop med en helt omystisk bekant från en av spanskakurserna som skulle ut o. plåga sig på skidor, gick jag förbi fängelset. Det visade sig att det tydligen skett ett flyktförsök där. Eller de kanske lyckades, vad vet jag, men nu är flyktvägen iaf igentäppt. Inte så jättemystiskt när man tänker efter. För vem skulle vilja sitta inne en så vacker dag som igår. Hmmm…

vinterdag-051

7 svar to “Walkabout”

  1. Mysko stad detdär

  2. Åååh, så härligt konstigt och mystiskt! Speciellt Darth Vader och elskåpet – kunde man inte ha använt sig av ett foto på… låt oss säga Margaret Thatcher istället?

  3. :) Kollade du den där lilla parken på andra sidan gatan, mittemot den där paviljongen, tror jag att den kallas? Där finns nämligen en staty som har förbryllat mig. Det ser ut som att den föreställer en liten gosse som stryper en svan…

  4. Paviljongen kommer jag ihåg och den har funnits i mitt minne i alla år sedan min första skolresa. Det kan ha varit kanske året 1949. Vi besökte Vasa och ett Österbottens Museum konstmuseum som finns på Museigatan 3 där i närheten. Några barn i vår ålder lekte i parken vid paviljongen och jag minns att jag tyckte att de verkade väldigt försigkomna och världsvana jämfört med oss lantisar.

  5. tomaskarls Says:

    Kat: Tjaaa, jag har sett myskogare :)

    Anni: Tänk va lessen Margaret skulle bli om hon läste det där. Vi ska hoppas att hon inte följer den här bloggen :)

    Yvonne: Nä, jag såg inte den. Men jag gillar tanken på ett sånt motiv :)

    hsg: Där ser man! :)

  6. Yvonne: Statyn med pojken och gåsen lär vara en kopia av en känd antik grekisk staty.

    Hälsningar från den omystiska personen som skulle ut o plåga sig på skidor!;-)

  7. tomaskarls Says:

    Jens: Ok, då vet vi det! :)

Kommentera

