På tal om…

…våren, så har jag suttit här o. lyssnat på klassisk musik på Youtube sen jag skrev förra inlägget. Jag sökte på ”spring” på YT o. hittade Vivaldis verk.

Klassisk musik är ju riktigt bra när man sätter sig ner o. lyssnar på den. Det är i o. för sig inget nytt för mig, men det blir ju inte att man sätter sig ner o. lyssnar. För lyssna är precis vad man måste göra för att höra vad det är frågan om.

Varför görs det inte sån här musik längre? Är det bara tidens melodi som avgör vilken musik som komponeras?

Anyway, ta o. avsätt åtta minuter o. tjugoåtta sekunder av ert liv o. lyssna på detta.

12 svar to “På tal om…”

  1. Kanske ligga på spikmattan rentav och lyssna?
    Fast detdär med spikmatta vete tusan, jag är inte övertygad alls. Det låter som att det gör … ONT…

  2. tomaskarls Says:

    Kat: Har du testat då? Jo, i början gör det ont, speciellt första gången. Men efter fem minuter känns det som att du ligger på en varm, uttorkad, nyklippt gräsmatta. Då somnar man.

  3. ”Jo, i början gör det ont, speciellt första gången”…
    Och mina tankar vandrade iväg till något helt annat än spikmattor…
    Men sedan somnar man, det håller jag med om.

  4. tomaskarls Says:

    Kat. Vart vandrade de iväg då?

  5. Badrumskakel kanske :)

  6. Klassisk musik är ju riktigt bra. Det har du rätt i. Här musik av en som började skriva musik som 5 åring då han knappt kunde hålla i tuschpennan utan att det plumpar på notpappret. Nu 250 år senare spelas hans musik hela tiden i radion över hela världen.

  7. Klassisk musik är ju riktigt bra när man sätter sig ner o. lyssnar på den.
    Det är ett uttalande som kommer att bli klassiskt. Musik är mer direkt än orden och språket. Här ett musikstycke av en som började skriva musik som 5 åring då han ännu inte kunde hålla i en tuschpenna utan att det blev plumpar på notpappret. Nu 250 år senare lyssnar hela världen dagligen på hans musik.

  8. tomaskarls Says:

    Kat: Aj, jaha… :)

    hsg: Jag hade inte kunnat göra det bättre själv… :)

  9. Du hade säkert kunnat göra det bättre själv. Eller åtminstone inte behövt göra om det för att lyckas. Nu visste jag ju att länken var för lång för att placeras i webbplatsfältet. Ändå gjorde jag ett försök att sända det. Jag anade också att du kunde hjälpa fram kommentaren ändå. Ändå skrev jag en ny kommentar så att det nu blev dubbelt. Kanske hade ödet någon mening med det. Mozart kan inte få för mycket reklam.

  10. tomaskarls Says:

    hsg: Med ”Jag hade inte kunnat göra det bättre själv” syftade jag förstås på Mozarts musik.

  11. Jaha du tänkte så. Jag nog inriktad på ”inte kunnat säga det bättre själv” Det är klart att både Vivaldi och Mozart kunde göra musik bättre än många andra. Men nu sägas det att man kan inte tävla i musik. Allt skall bedömas och kommenteras med idrottstermer nuförtiden. Bra, bättre, bäst. Musik skall vara enkel och självklar på något vis. Vår egen store tonsättare Sibelius var en mästare i att skriva enkel och självklar musik.

  12. tomaskarls Says:

    hsg: Jag tycker inte heller att man kan tävla i musik, lika lite som man kan tävla i skönhet. Det är ju en subjektiv sak.

Kommentera

