Könlöst

Ja jösses… Mycket ska man höra innan öronen trillar av, men det här var nog det värsta på länge. Föräldrarna hemlighåller barnets kön för omvärlden för att det inte skall tvingas in i stereotypa könsroller, elä nåå… :-/

Jag tycker att det inte behövs så värst mycket sunt förnuft för att fatta att ett barn inte mår bra av det. Det är ju att isolera barnet från omvärlden o. från en stor del av sig självt

Varför är det så fel att vara man/kvinna, flicka/pojke? Det är ju en stor del av ens identitet. Problemet är väl inte att vi är olika, utan att vi behandlas olika?!

Nä, jag säger det rakt ut. Jag tycker att det har spårat ur ordentligt för de här föräldrarna.

18 svar to “Könlöst”

  1. D finns mycke sjukt i den här världen, o mer blir d väl hela tiden…tyvärr.
    Ja ha valt att sätta på skygglapparna o köra på i mitt lilla race.

  2. tomaskarls Says:

    Loppan: Jo, världen är galen. Man kan inte hänga upp sig på alla urspårningar.

  3. Vad har du för empiriska bevis på att barnet inte mår bra att inte bli behandlad som ”lilla prinsessan” eller ”tuffa krigaren”?
    Jag tycker föräldrarna gör något många inte gör – tänker och ifrågasätter samhället vi lever i.

  4. hmmm, d finns garanterat saker att ifrågasätta här i världen, men ditt barns kön…?
    fast ibland undrar man ju me fröken nunnelino här hemma…;-)

  5. tomaskarls Says:

    Dani: Jag har inga empiriska bevis, jag skrev att det handlar om sunt förnuft.

    Nu handlar det inte heller om att barnet inte skall behandlas som ”lilla prinsessan” eller ”tuffe krigaren”, utan om att barnets kön hemlighålls. Jag ser en viss skillnad där.

    Jag håller med om att det är viktigt att ifrågasätta o. tänka. Men att hemlighålla sitt barns kön är i min värld fullständigt vrickat.

    Loppan: Men du har iaf avslöjat att Nunski är en pojke. Är du säker på att han inte blivit tvingad in i någon stereotyp könsroll pga det :)

  6. Jag tycker att det var rent obehagligt att läsa artikeln. Att vara ett ”neutrum”, tanken skrämmer.
    Och precis som du skrev: ”Problemet är väl inte att vi är olika, utan att vi behandlas olika”. Huvudet på spiken.

  7. tomaskarls Says:

    Kat: Precis, ”obehagligt” var ordet!

  8. obehagligt och sjukt. Skrämmande att barn växer opp me såna…

  9. Mycket märkligt. Det vore, i mina ögon, bättre att ge barnet ett kön och utforma en identitet kring det som kanske inte stämmer med de normer föräldrarna tycker råder i världen. Ingen är ett neutrum. vi är män och kvinnor och inget är sämre än det ena. tyvärr bekräftar föräldrarna till barnet att vissa blir behandlade sämre. Hur länge ska barnet vara ett neutrum? Funkar det i vuxenlivet?

  10. Tankesultanen, yrar pga migrän.. Says:

    Michael Jackson är väl ett ”neutrum”.. och han går det bra för! :)

  11. tomaskarls Says:

    Loppan: ”Skrämmande”, var ordet!

    Maria: Just d., hur länge ska det vara ett ”det”. Nä usch, ju mer jag tänker på det tycker jag synd om den här killen/tjejen.

    Tank: Tycker du att det går bra för Michael?!

    Förövrigt har han väl ändå varit ganska öppen med att han är man.

  12. Jag tycker man borde anmäla familjen till soc faktiskt. Inte kvalar det väl in som misshandel el vanvård men rejäla varningstrianglar lyser iallafall…

  13. Tankesultanen, yrar pga migrän.. Says:

    Okej, f-n. Alla fel där.. *surar* ;)

  14. Jag läste just igår i en annan finsk tidning om en liknande familj. Det här är faktiskt en sak som jag inte alls förstår. Jag tror inte heller att dom gör barnet nån tjänst i längden, ser inga fördelar alls med detta. Alltså har man tur så får pojken växa upp och se ut och identifiera sej med flickor för han vet inte om att han borde se ut och identifiera sej med pojkar. Är det inte samma sak bara omvänt då? Vad hoppas man på i längden att åstadkomma? Stark personlighet? Troligtvis blir det tvärtom när barnen inte är säker på vem det är enligt samhällets normer. Det är ju ändå i samhället barnet kommer att leva. Jag brukar försöka förstå hur människor tänker och ofta se det positiva i saker fast jag själv inte håller med, men i det här fallet så kan jag inte. Så jag håller med dej Tomas.

  15. hahaha! allt är kön kön kön KÖNKÖN!! ja, såklart.. hur skulle världen se ut ANNARS? herregud.

    det här var den bästa artikeln jag läst på länge.

  16. Ingen av oss vet med säkerhet hur detta ni kallar för experiment ska sluta. Även om ni åberopar sunt förnuft och andra termer.
    Jag hade personligen gärna sluppit alla förväntningar på mig då jag var en liten flicka, att vara extra trevlig t.ex. som pojkar gärna slipper.
    Sen att man får leva i ett samhälle där man blir behandlad efter ”lilla gumman” – fördomarna kommer aldrig att kunna förändras, trots ”POP’s” föräldrars försök. Men jag tycker tanken är god. De vill skydda barnet från alla förutfattade meningar. Men det är rena idealismen, det funkar inte praktiskt. Men jag gillar det faktiskt och tänker se till att mina döttrar slipper vara duktiga snälla flickor och att mina pojkar slipper vara machotuffa. Jag skulle bli minst lika glad av att få en feminin pojke och en tuff flicka, det vore drömmen :)

  17. Jag håller med. Det är inte könet som är problemet.

  18. tomaskarls Says:

    Kat: Jo, varningslampan blinkar.

    Tank: Just d! :)

    Leena: Jag tror inte heller att det ger någon stark personlighet.

    Älin: Ja, hur skulle den annars se ut. Hur skulle vår värld fortleva utan spänningen som uppstår mellan man o. kvinna?

    Dani: Så om det inte är ett experiment, vad är det då? För någon beprövad metod är det ju inte.

    Men Pop har ju förväntningar på sig att inte vara någon. Tänk om Pop är en kille o. det visar sig att han gillar att leka med bilar. HERRE GUD vilken besvikelse han kommer att bli för sina föräldrar när han i så unga år fallit till föga för ett könsstereotyp tänkande. För att nu spetsa till det lite…

    Jenny: Nä….

Kommentera

