Skrift i aftonen

Jag var just o. skrev en tent i en av spanskakurserna jag går på Arbis.

När jag tog blyertspennan i hand o. skulle börja skriva tänkte jag ”Ja just ja! Man kan ju skriva så här oxo, med en penna direkt på papper”. Nu efter att ha skrivit några stackars ord på ett papper har jag nästan sjukt i handen. Det kändes ovant o. bokstäverna såg ut som kråkfötter.

I vårt av datorer genomsyrade samhälle är det ju så sällan man hamnar att skriva något för hand längre. Allt skrivs på ett eller annat sätt med hjälp av en PC, elä nååå… Det här kommer ju till sist att leda till att handskriften dör ut. Varför lära ungarna att skriva för hand överhuvudtaget? Lika bra att sätta ett tangentbord framför dom direkt o. lära dom bokstäverna därifrån.

Vad blir nästa steg? Kanske att det talade språket dör ut?! Alla sitter bara o. skriver mejl åt varandra, chattar eller fuckin’ facebookar. I förlängningen leder det till att man kopplar upp ungarna till nätet direkt från födseln via någon adapter, så är de online hela livet sen.

cursive1

18 svar to “Skrift i aftonen”

  1. Tankesultanen Says:

    Jag satt i dag och skrev typ 10 rader på ett papper och fick nästan kramp.. fattar inte hur man förr kunde skriva fyra hela sidor utan några som helst problem..

    Du har väl kollat Aftonbladet?? Där kan du se moi! :)

  2. lärarinnan ;) Says:

    Hola Tomás!
    Aprendiste a escribir con ese papel, verdad? Tu escritura se parece mucho! ;)). Nooo, es broma!
    Menos tus ”os” y tus ”as” que son muy parecidas, lo demás se entiende bastante. Ja, ja.
    Ahora en serio: estoy mirando los exámenes y el tuyo está muy bien. ”Se te da bien el español”.
    Nos vemos el jueves. Hablaremos de princesas, un tema muy actual.
    Buenas noches.

  3. tomaskarls Says:

    Tank: Vadårå?! Är du med i Aftonbladet? In med en länk till det då! Det är så det går till nuförtiden, man länkar. Jag (vi) kan ju inte kolla igenom hela bladet heller :)

    Lärarinnan: Ha, ha… Va roligt du är! :)

    Jag kan förstå om du blir förvirrad av min handstil. Men det finns ju inget ”as” i spanskan, så då menar jag ”os” :)

    ”Se me da bien…” Just det var det ju! :)

    Buenas noches!

  4. *läser Aftonbladets nätupplaga* ”Två danska poliser huggna med sabel”… nää… ”Jag var skitsnygg” …? nää… ”Blev blåst på Blocket”… äh, Tankis-habib, en länk var det!

  5. Tank>> jag har inte heller hittat någo

  6. Hittade Ugglas och kören men borde jag ha sett Tankesultanen också eller är han ute och yrar?

  7. Kanske ordet handstil utvecklas till bloggstil så småningom. Fick mig att tänka på åttans skrivmaskinskurs som kändes väldigt gammalmodig då, men den har man minsann haft väldigt stor nytta av sen i livet! Men när sonen skulle göra grupparbete om Odysseus hemma med klasskompisarna gick det nog snabbare på dator! Vad de antika grekerna skulle ha tyckt om de månne. Wall – e e annars en lite kul trickfilm om hur de kan gå om vi gör det för bekvämt för oss.

  8. ”skriver mejl åt varandra” Jag börjar snart acceptera att man i Österbotten skriver brev åt varandra och t.o.m. åt en brevvän. Man blir ju mer och mer tolerant med åren. Men hur uttrycker man då att det faktiskt är frågan om att vara spökskrivare och skriva åt någon som behöver hjälp med att författa ett mail eller brev?

  9. hsg: Det är mycket vi österbottningar gör åt varandra. På gammal hankmodialekt kan man t.ex. säga ”an laga åt on”, vilket betyder ”han älskade med henne”.

  10. Tankesultanen, diskret kändis.. Says:

    Ja men jag sa ju aldrig det var en TYDLIG bild av moi.. men je suis i gårdagens Aftonbladet!!! Cheb Ken har hittat..! Länk? Vadå? Lenkkimakkara? *flinar*

  11. Yvonne: Så heter det nog på närpesspråtje också ”han laga a åt on” och då är det helt på sin plats då en artig gentleman ställer upp och hjälper en dam som behöver hjälp.

  12. tomaskarls Says:

    Yvonne: ”Blev blåst på blocket” hade kunnat vara Tank :)

    Ken: Skulle inte vara första gången Tank yrar :)

    Nilla: Ungarna behöver ju bara googla o. copypasta nuförtiden när de ska göra något skolarbete :)

    hsg: Ja säg det…

    Yvonne igen: Har jag aldrig hört…

    Tank: Hmmm…

    hsg igen: Jag tycker ”han laga a åt on” är minst lika otydligt som ”skriva brev åt någon” :)

  13. Tankesultanen, yrar.. ;) Says:

    ”Jag var skitsnygg..” DET tycker jag förövrigt hade kunnat vara länken till mig.. fattar inte varför Yvvan inte antog det kunde ha med mig att göra.. vad har du sagt åt henne egentligen?? ;)

  14. tomaskarls Says:

    Tank: Jadu… :)

  15. Tydligt är det nog i båda fallen. Lagar man eller skriver man åt någon så behöver denne någon inte göra det själv.

  16. Tankis: du skulle bara veta hur mycket vi sitter och baktalar dig… ;) hsg: Men den där logiken håller faktiskt inte på österbottniska. ”Mamm, säg åt an!!” kan ett barn säga, när barnet vill att man ska förmana ett annat barn. Förmaningen är ju inte till för att det andra barnet inte ska behöva förmana sig själv. Eller? *funderar*

  17. Yvonne: Språket är inte logiskt säger språkvårdarna. Men de säger att en olämplig finlandism som är ofta förekommande är ”åt” istället för ”till”. Det finns ju alltid undantag och åthutning är ett sådant. ”Säg åt den jäveln att han slutar borra i väggen” och ”Jag sa åt honom att sluta” Det uppfattas nog en aning ovänligt om man säger åt publiken istället för ”säg hej till publiken”. Jag vet att man nästan är tvungen i dialekten att säga ”åt” och ”hyra ut huset åt dig” annars betraktas man som avvikande och konstig

  18. tomaskarls Says:

    hsg&Yvonne: Ja, det här lägger jag mig inte i. Men feel free to fortsätta diskussionen.

Kommentera

