Väckning

Det slog mig att det är ganska lätt att stiga upp tidigt när man vet att det inte är ett måste, när det inte är ett tvång. Om jag vore tvungen att stiga upp kl. 0600 varje morgon för att hinna till jobbet, så skulle det sannolikt vara ganska jobbigt. Men nu vet jag att jag kan sova två timmar om jag vill eftersom vi har flextid på Iso W.

Det är ju likadant med mycket här i livet egentligen. Det som är ett absolut måste känns i allmänhet ganska jobbig, mycket för att det är ett absolut måste. Nu kan man ju inte ta bort alla krav förstås, inte i allmänhet. Men har man ett eget spelrum, en egen möjlighet att påvera, så känns det mesta mera meningsfullt.

Hmmm….

Men det betyder ju inte att man… gäsp…. inte skulle vara trött. Lite segt i skallen känns det när man ska formulera ett blogginlägg kl. 0600 på morgonen. Så, hsg, det här blogginlägget är säkert goda fiskevatten om man vill fånga språkliga kontaminationer :)

6 svar to “Väckning”

  1. *korrekturläser* Hittar inga språkliga kontaminationer, bara två slarvfel :) Nu ska vi se vad hsg hittar…

  2. tomaskarls Says:

    Yvonne: Bara två stavfel!? Je suis choqué! :)

  3. :) Inte stavfel, utan slarvfel :) ”Det som är ett absolut måste känns i allmänhet ganska jobbig” – antar att det inte är genusfel att det saknas ett t i jobbigt… och sen ”en egen möjlighet att påvera”, så tror jag ju inte att du har fått för dig att påverka ska stavas utan k utan det är säkert ett misstag att k:t har uteblivit :)

  4. Jag bryr mig inte om slarvfel. Bara om sådant som är fel tänkt. Jag litar på mitt musikaliska språköra och då det skorrar i det kollar jag med Mikael Reuter. Det som är fel i språket blir så småningom rätt om många gör samma fel.

    Jag fick in ett falskt antivirusprogram som heter A360 i min dator och det fick mig i obalans. Jag har arbetat i flera dagar för att bli av med det och med att köra olika program som rensat datorn från skräpet. Därför blev jag en aning överkänslig för kontaminationer. Det är första gången jag råkat ut för virus i datorn.

    Kronprinsessan Victorias fästman har satt upp reklamlappar på vår ytterdörr och gör reklam för sitt nyöppnade gym Balance på Gårdsvägen 18 här i närheten. Borde besöka det för att se om balansen kan förbättras. Det ligger alldeles nära platsen för Sweedbank Arena som skall byggas vid Solna Station.

    http://www.webbkameror.se/byggkameror/arenastaden/arenastaden_1_640.php

    http://www.google.com/search?hl=sv&rls=com.microsoft%3Aen-US&q=Antivirus+A360&lr=lang_sv

  5. tomaskarls Says:

    hsg: Ingen fara, jag tål nog kritik o. jag vet att jag skriver dialektalt ibland när det går snabbt. Dessutom vet jag att jag stavar mycket fel, men det kan jag leva med. Sen ska man komma ihåg att språket utvecklas hela tiden. Då ställs man inför frågan: Vad är en naturlig utveckling av språket o. vad är ett språkfel? Nåja…

    Själv har jag aldrig fått virus i datorn (peppar, peppar). Jag undviker antivirusprogram som är gratis. Själv kör jag med ESET Smart Security. Kan rekommenderas. Jag tror jag betalade runt 70 euro för två år o. för två datorer.

    http://www.eset.com/

    Kan man få bättre PR för sin firma än att gifta sig med en prinsessa?! :)

  6. tomaskarls Says:

    Yvonne: Det var jag som läste slarvigt o. fick slarvfel till stavfel. Jag är ju så van med att du påpekar mina stavfel. Fast det förbryllade mig lite att du skulle blanda ihop begreppen så, o. kalla det som var slarvfel/tryckfel till stavfel :)

Kommentera

