”Adressen hittades inte”

Jag börjar bli jävligt irriterad på min internetanslutlig.

Det sker väldigt ofta att sidan jag klickat på inte laddas, utan i stället dyker det upp ett felmeddelande som säger att sidan inte hittats. Och det beror inte på att länken är fel eller att sidan är nere. Det gäller nämligen helt ”vanliga” sidor som vid nästa klick laddas på en gång. Alternativt snurrar Firefox länge o. så till slut laddas sidan bristfälligt, bara hälften kommer med.

Jag har märkt att detta händer oftare under tider som man kan anta att det är mycket trafik på nätet. Så jag misstänker att det beror på anslutningen o. Anvias system. Kanske har de underdimensionerade kablar eller för små tekniska mojänger?!

Det värsta är att Anvia tydligen är i någon monopolställning här i huset. Elisa ville inte flytta över min gamla anslutning hit, eftersom Anvia äger kablarna o. de tekniska mojängerna här o. skulle ha så hög hyra för dom.

Eller är det någon som har någon annan idé om vad det kan bero på?!

Vi lever ju under fuckin’ 2009!!!!

Grrrrrrr… :(

anger111

7 svar to “”Adressen hittades inte””

  1. Anvia/VLT Ab har ju faktiskt köpt upp Elisas och Nettes (Vaasa Eletriska) bredbandsanslutningar på verksamhetsområdet…så vi (jag jobbar där) har ett faktiskt litet monopol på bredband här i österbotten…
    För övrigt vet kag inte riktigt vad ditt problem kan bero på, är m.a.o. inte till så mycket hjälp i detta fall tyvärr… var bara tvungen att inflika (igen) den lilla kommentaren…
    Hoppas det löser sig för de dock! :)

  2. tomaskarls Says:

    Liza: Jaha, men det var ju en riktigt informativ inflikning :) Jag visste inte att dom hade köpt upp anslutningar. Trodde att det bara råkade gälla det här huset. Hmmm…

    Men du tror inte att du kunde rota lite bland sladdarna på jobbet imorgon. Kolla lite med polpennan om du skulle hitta någon löskontakt i sladden som det står Tomas på?! Eller förenklar jag problemet nu kanske?! :)

  3. Jag skulle jättegärna kolla med polpennan och rota bland sladdarna (är det svenska? ”sladd” som i tråd/kabel, eller en finlandism?) men det råkar sig faktiskt så att jag har vinterledigt heeela veckan lång! Och trots att jag faktiskt gillar mitt jobb väldigt mycket så har jag just denna semester ingen lust att åka dit om jag inte faktiskt måste! ;) Men jag ska försöka ha det i bakhuvudet då jag återgår till vardagen nästa måndag! :)

  4. Jag för min del hoppas ju på ett oberoende fibernät inom kort, två månader typ. Hade själv höjt hastigheten till 8mb men då fick jag samma problem som du. Kontaktade Netikka (som baserat på namnet måste vara ett helfinskt företag) och fick veta att jag bor så långt ut i skogen att det inte finns en chans i världen att 8mb skall fungera bra så nu är jag ner på 4mb. Nu funkar det bättre.

    Du bor ju förstås inte så långt ute på vischan. (om man inte frågar Tankesultanen då)

  5. tomaskarls Says:

    Liza: Jag tolkar det där som ett ”Jag fixar det efter semestern” :)

    Ken: Ursäkta min okunskap, men vad innebär ett ”oberoende” fibernät?

    Nänå, här kan det inte haka upp sig på det iaf.

  6. Hej Tomas! Jag blev tvungen att inflika ytterligare en grej! Nu har min explorer börjat bete sig likadant! Fortsätter det såhär så kan du vara så säker på att jag borjar rota med polpennor och dra i sladdar! ;)

  7. tomaskarls Says:

    Liza: Ha, ha, ha!!! :) Då måste det ju vara ett smittsamt virus som du fått här på min blogg. Min blogg är antagligen sjuk o. när du varit här o. kommenterat så har du smittats!!! :)

Kommentera

